Gå till innehåll

Borra i botten, sidan eller box?


Datate

Rekommenderade inlägg

Nu skall jag snart börja fylla nya karet, men innan jag kan göra det måste jag bestämma hur jag ska få ner vattnet i sumpen, och sen upp igen.

Hade gärna haft ett rör med en durso rakt ner i sumpen, men pga bänken och reglar mm så skulle hålet bli MINST 10cm ut från bakkanten och minst 13cm ut från kortsidan. Med andra ord skulle röret sitta väldans långt "in" i karet.

Då låter det mer lockande med ett hål i kortsidan och sen göra en liten avrinningskammare och en durso däri. Då skulle det hela inte ta sp mycket plats.

Sista alternativet är en Tunze överinningsbox. Det är det förslag jag ligger närast då jag bara väntar på att Reefzone skall koppla in sin...så jag kan testa funktionalitet och ljudvolym.

Att borra botten låter inte så lockande pga ovanstående, men hur skulle det funka att borra sidan? Glaset är 10mm tjockt så det borde ju inte vara för tunnt?

Tacksam för svar/förslag. /Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att borra i sidan hadde jag gjort känns säkrare

Ytavrinnings boxar kräver nästan en pump som suger ut den luft som annars kan bildas högst upp i loopen. Har själv fått göra detta så från luftningsnippeln på boxen har jag en luftslang som går in i en maxijets insug blir det luft i boxens loop så suger den med sig denna luft

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang: Det där med en pump kopplad till luftningsnippeln var redan planerat och jar har några olika powerhead som kan användas. Den skulle ju då gå kontinuerligt.

Har väl varit inne på boxen flera gånger om, men till och från kommer tanken att borrning kanske endå är bättre... Skall se till helgen om Peter på RZ kopplat in sin så det går att testa lite vad som händer i olika situationer... Om det blir stopp i den, eller om det kommer in luft, strömavbrott osv...men kanske främst ljudnivån...

Men om man kör kontinuerligt med powerhead kopplat till luftningsnippeln...är det meningen att den då alltid skall funka. Oavsett om det kommer in luft i den eller om det blir strömavbrott och häverten slutar?

Vad mer finns det för nackdelar med en sådan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,mitt är borrat i sidan ,hålet är ca 15 cm från ytan och sitter i en 20x30 box,40mm ner tillsumpen och där är det förminskat till en 25mm kran,upp är det 32mm + en 20mm bypaskran,pumpen upp är en 6000LH men får ändå strypa lite på ner vägen,du ställer in vatten nivån,går att ställa nästan på mm, så det inte suger luft då blir det helt tyst,men glömm inte överfyllnads skydd,det har räddat mig många gånger när turbosniglar tagit sig över och in i röret.Mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stefan: Så du har 40mm genomförning på ditt 1120L-kar? Vad skulle jag då ha till mitt 420L?

Har en 6000L/H-pump som skall driva allt i sumpen + retur. Det som skall drivas är UVC (ca1000l/h), Ca-reaktor (ca500l/h), Nitratfilter (ca500l/h), Fosfatreaktor (ca500l/h) och ev Biofilter (1000l/h). Det betyder att det som max går att pumpa upp ca2500l/h minus lyfthöjd och böjjar.

Överfyllnadsskydd? Menar du extra plats i sumpen? Isf så kommer det bli ca 40-50L som kommer kunna användas vid ev överfyllning.

Hur borrar man egentligen i sidan? Borrar man i botten så har jag förstått att man lägger en tunn vattenhinna på bottnen för kylning, men om man skall borra i sidan...då finns det ju inget som håller vattnet på plats... Hur löser man detta?

MVH /Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,jag menar en flotör som bryter strömmen till pumpen om det blir stopp i röret,du klarar dig säkert med 25mm,det blir ju hävert hasighet på vattnet en fallhöjd på 1m är säkert 4000l med 25mm ,men om du har grövre så behöver du inte tänka på rengörning,jag satte genomförning +90böj+unikoppling så då går det att ta loss,om du ska använda glasborr så gör en mall av tex plyfa med samma diameter så flyttar sig borret inte,det räcker att du får ett spår för borret sen kan du ta bort mallen,sen är det bara att köra du doppar borret i lite vatten med diskmedel,om du inte hyr maskin dom har sugfötter.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...