Gå till innehåll

Översvämmning!


Christer T

Rekommenderade inlägg

......och en makalös tur. I våras var jag på väg att köpa en Troptronic översvämmningsskydd för €140 men det blev inte av. Nu kommer jag att göra det illa kvickt.

I natt har en snigel klättrat över kanten till ytavrinningen och pluggat igen mynningen till durson. Översvämmningen är ett faktum men vattnet stänker ner i en eldosa på golvet och säkringen går. Resultat några liter vatten på golvet men om säkringen inte gått hade det varit 20-30 liter vatten på parketten. En läxa för mig och kanske något att tänka på för andra......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja fick skälv ett helvete igår när ja vaknade , tjejen säger att karet låter ,stömmen har varit borta i 55minuter säger hon , ja flög upp tittade min skummare som som flippat ur hellt, ca 250l hade pumpats ur sumpen . stömavbrotet var ju på grund av en idiot gubbe som skulle sno en kopparkabel i skåpet slutade med 10000volt i kroppen flögs till uppsala med kraftiga brännskador ,, de kan han gött ha när han ger mig jobb på morgonen när man jobbat natt mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,du kan bygga en sådan själv av en classe nivåvakt den är vändbar,samma som automatisk på fyllare,vänd flotören så blir det en brytare till matar pumpen istället,för allas trevnad 12 eller 24volts trafo+ett relä med 12/24volts på spolen då bryts stömmen om vatten nivån blir för hög,eller så tar du en sådan kontakt som sitter under en diskmaskin med smältsockerbit,så fort vattnet nuddar den bryts srömmen, och du måste återsälla manuelt,Mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,du kan bygga en sådan själv av en classe nivåvakt den är vändbar,samma som automatisk på fyllare,vänd flotören så blir det en brytare till matar pumpen istället,för allas trevnad 12 eller 24volts trafo+ett relä med 12/24volts på spolen då bryts stömmen om vatten nivån blir för hög,eller så tar du en sådan kontakt som sitter under en diskmaskin med smältsockerbit,så fort vattnet nuddar den bryts srömmen, och du måste återsälla manuelt,Mvh stefan

"Classe modellen" har jag kört ett par år ... men med en nivåbrytare. Men en till upp och nedvänd till har jag funderat på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,du kan bygga en sådan själv av en classe nivåvakt den är vändbar,samma som automatisk på fyllare,vänd flotören så blir det en brytare till matar pumpen istället,för allas trevnad 12 eller 24volts trafo+ett relä med 12/24volts på spolen då bryts stömmen om vatten nivån blir för hög,eller så tar du en sådan kontakt som sitter under en diskmaskin med smältsockerbit,så fort vattnet nuddar den bryts srömmen, och du måste återsälla manuelt,Mvh stefan

Sökte på classe och hitta denna 251362_X_2006-06-29_091232_407.jpg

Är det en sånn här du menar? :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den som de antagligen menar har tyvärr utgått ur sotimentet, och den du visar Emil är mycket större. Se i denna tråden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=8611

Ja, jag tror du har rätt. Läste i en annan tråd att Clsase flötören har har utgått men principen är densamma..

PS. Har inte läst din länkade tråd dock...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...