Clownen Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 Hej Jag har följande algmedel som jag köpt för ett tag sedan i Tyskland:Chemiclean Red Slime RemoverDenna produkt har tagits bort ur sortimentet pga följande anledning:http://www.shop-meeresaquaristik.de/images/product_images/info_images/2485_0.jpg***Important ***As the antibiotica Erythromycin is one of the compononts of this product, we have decided NOT do sell it any longer.If you have any questions, please do not hesitate to contact us by mail.Vet någon vad detta innebär? Jag trodde inte produkter med antibiotika i detta sammanhang fick förekomma i EU (kanske därför den togs bort). Jag vet att det är eller i varje fall har varit tillåtet i USA dock. Tror ni det är pga risken för att det ska utvecklas multiresistenta bakterier som de stoppat produkten? Antar att det inte är någon fara att använda det som jag har kvar?MvhPeter Citera
Manks Postat 10 oktober 2006 Postat 10 oktober 2006 Jag vet inte, men jag skulle kunan sätta en hundring på att det är p.g.a. risken för multiresistenta bakterier. Citera
Ingvar Hellmalm Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Manks har helt rätt all a.b. är sedan en tid receptbelagd innom EU vissa länder bryter dock mot detta (spec. sydliga). Dessutom avråder jag från användning av Erytromycin då det ger en snabb recistens utveckling samt rubbar floran allvarligt i karet. Citera
Dykaren Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Många av de medel som ska hjälpa mot röda slemalger och liknande är just antibakteriella eller antibiotiska.Slemalger kallas även för cyanobakterier och är egentligen närmare släkt med bakterier än med alger. Citera
Manks Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Fara med att använda det du har kvar... tja, många bäckar små. Jag skulle inte vilja vara upphov till att skapa en stam av multiresistenta stafylokocker, men be my guest Om jag var du skulle jag faktiskt gå och lämna in flaskan på närmaste apotek. Citera
acuario Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 Har inte säljaren ett ansvar här? han borde ta tillbaka produkten och ge tillbaka pengarna. Citera
Clownen Postat 11 oktober 2006 Författare Postat 11 oktober 2006 Har inte säljaren ett ansvar här? han borde ta tillbaka produkten och ge tillbaka pengarna.Ska kolla upp det, har inte öppnat förpackningen ännu. Citera
crille Postat 11 oktober 2006 Postat 11 oktober 2006 undrar om inte antired oxå innehåller antibiotika. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.