Gå till innehåll

Kalkreaktor eller ej?


Rasmus

Rekommenderade inlägg

Är fundersam på om man skulle köpa en kalkreaktor.

Någon som kan hjälpa mig, jag har planer på att ha stenkoraller och någon anemon.

Pratade med en kille som skulle sälja sin kalkreaktor, nu lyder ju frågan om man behöver det? och hur fungerar den? och vad är fördelen?

Tacksam för svar.

Mvh

Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att en bra kalkreaktor är det enklaste och bästa sättet att hålla uppe kh och ca. Du får automatiskt rätt förhållande mellan ca och kh och det är bara att justera in tiden efter åtgången. Skulle du ha ett väldigt hårt lastat akvarie, så räcker kanske inte karbonaterna till, men då skall du ha mycket fisk.

Kalkreaktorn sänker pH:t i reaktorn med hjälp av co2, så att mediat t.ex. korallkross vittrar sönder, då återgår det till kalcium, karbonater, magnesium och spårelement som det en gång skapades av. Men det är en väldigt liten del av det som är magnesium och spårelement så det är bara kalcium och karbonater som du kan räkna med.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkreaktorn sänker pH:t i reaktorn med hjälp av co2, så att mediat t.ex. korallkross vittrar sönder, då återgår det till kalcium, karbonater, magnesium och spårelement som det en gång skapades av.

Det låter ju helt förträffligt bra!

Så det är alltså bara att se till att ha Co2-flaskan fylld och reaktorn laddad med korallkross för att det här ska lira?

Sänks inte PH i utvattnet och därmed i karet med denna lösning? Är det därför man kör top-off påfyllning med kalkmixer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vist sänker utvattnet pH:t i karet, men det är så lite så det gör inget. Det överväger stabiliteten på kh:t som är desto viktigare om man ska ha SPS:er. Håller man på och hissar kh:t upp och ner så har man snart inga SPS:er kvar.

Du kan ju också lägga i magnesiumgranulat i reaktorn så får du det problemet löst också. Men ta det försiktigt och bara lite granulat i början, det är lätt att mg drar iväg och det är inte heller bra för SPS:er.

Om man har en reaktor så skulle jag hoppa över mixern, den kan gör så att du binder fosfaten i LS och sanden som sen ligger och läcker.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfaten frigörs vid högt pH och binds vid lågt, inne i stenen har du lågt pH och det är där du binder den. Om det är via maten du får in fosfaten så frigörs den därifrån till vattnet som via kapilärkraften transporteras in i stenen, när den stöter på zoner med lägre pH så binds den. Samtidigt så kommer det ju också transporteras vatten och fosfat från stenen där pH:t är högt. Men jag tror att det är lättare att binda än att frigöra så därför så blir det en akumulerande effekt som förstärks när man använder kalkvatten, för att det höjer pH:t. Du måste ju självklart importera fosfat för kalkmixern genererar ju ingen fosfat själv, så importerar du ingen fosfat så kan du köra hur mycket kalkmixer du vill. Kalkmixer är därför bannlyst ihop med ZeoVit för där eftersträvar man så lite fosfat som möjligt, dock inte noll utan 0,03 är ett optimalt värde.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna tes är väl inte helt oomtvistad. Det är förvisso sant att fosfat binds och frigörs som du skriver men det motsatta resonemanget finns om att kalkvatten reagerar med fosfater och bildar kalciumfosfat, Kristaller som kan skummas bort när de blivit lite förorenade.

Tillfört fosfat kommer att binda till sten om man inte får bort det ur vattnet innan det hinner binda, men som ni skriver ovan så vem hinner först?

Fosfat binds t.ex. till kalciumkarbonat vid ph 8.4 med minskande effekt på båda sidor kring detta toppvärde enligt vissa källor.

Läckaget från bundet fosfat till vatten kommer ju också att öka med sjunkande ph om man inte har helt "ren" sten/botten/koraller/.... Viktigt måste därför vara att hålla stabila ph-nivåer för att minska binda-släppa processen och vad vill man då ha för ph-nivå i sitt akvarium? Kan man hålla det på den nivå man önskar, med kalkreaktor, utan tillsats av något ph-höjande för det är ju inte kalmixern som sådan som är boven som ni skriver ovan utan ph't.

Jag tycker också det är viktigt att inte bara koncentrera sig på en parameter så som t.ex. fosfat och väljer själv att kombinera kalmixer med kalkreaktor för att låta dem ta ut varandras nackdelar.

Den största nackdelen med kalmixer är att konstruktionerna är så instabila och farliga. Jag har själv kraschat en hel burk med en kalmixer som löpte amok.

Jag är en varm anhängare av låga fosfatnivåer och kanske den viktigaste metoden att slippa fosfatintroduktion ur ett macroperspektiv är att skumma ordentligt, men den diskussionen hör till en ennan tråd.

Sen kanske hela min diskussion ovan ställs på ända i ett Zeovitsystem för det kan jag så lite om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ser på pH:t ur ett dygnsperspektiv men då glömmer du att utvattnet från kalkmixern är väldigt högt och de är väl det som är boven.

/Janne

Precis, ska man inte det det menar du? Om man ser på utloppet från kalmixern så får man en lokalt en hög ph där. Ofta leder man ju ut den i sumpen dessutom, totalt sett borde det inte ha så stor betydelse för variationen i ph. Lokalt kan man ju då också kanske förstå de som hävdar att kalkvatten kan sänka fosfater genom reaktionen till kalciumfosfat för senare borttransport i skummaren.

Många kör sin kalkreaktor på natten. Jag kör min på dagen för då får man hjälp med att hålla ph't uppe och sen kör jag mixern på natten för att hjälpa upp den naturliga ph-sänkning man får då. Totalt sett hoppas jag då på så små svängningar som möjligt men visst svänger det lite ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många kör sin kalkreaktor på natten. Jag kör min på dagen för då får man hjälp med att hålla ph't uppe och sen kör jag mixern på natten för att hjälpa upp den naturliga ph-sänkning man får då.

Men hur går det med avdunstningen på dagen? Eller kör du separata system med vanligt osmosvatten på dagen och kalkvatten på natten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men hur går det med avdunstningen på dagen? Eller kör du separata system med vanligt osmosvatten på dagen och kalkvatten på natten?

Jag tillför vanligt vatten för avdunstningen dygnet runt m.h.a. flottör. Kalkvattnet med timer och det blir på så sätt en del av avdunstingsvattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, ska man inte det det menar du? Om man ser på utloppet från kalmixern så får man en lokalt en hög ph där. Ofta leder man ju ut den i sumpen dessutom, totalt sett borde det inte ha så stor betydelse för variationen i ph. Lokalt kan man ju då också kanske förstå de som hävdar att kalkvatten kan sänka fosfater genom reaktionen till kalciumfosfat för senare borttransport i skummaren.

Många kör sin kalkreaktor på natten. Jag kör min på dagen för då får man hjälp med att hålla ph't uppe och sen kör jag mixern på natten för att hjälpa upp den naturliga ph-sänkning man får då. Totalt sett hoppas jag då på så små svängningar som möjligt men visst svänger det lite ändå.

ja det borde ju vara det optimala.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...