Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 Vad är det ? Bilder,ritning.__________________Jag stöder min lokala handlare. Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 Gör en sökning på reefcentral så hittar du __________________Jag stöder min lokala webbshop Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 Någon här som använder en sådan? Nån som har byggt en såndan? __________________/Tomas. ---------------------------------------- 512 L + 100 L sump.. 100 kg LS.. DeBary uvc 25W.. AquaCare nivåkontroll.. m.m http://hem2.passagen.se/akvarie/ Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 Kollade lite på konstruktionen på skaparens hemsida och tydligen så skall själva röret vara kraftigare än genomföringen i akvariet för att det skall fungera bra. Man skall alltså så vitt jag förstod inte ha samma storlek på genomföringen som själva standpipen. Verkar ju lite skumt att det skulle ha någon betydelse, nån som har nån förklaring??Mvh Johnny Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 det kanske stannar lite vatten i röret då så att det inte rinner ända ner på en gång, utan blir som ett litet stopp och sedan rinner vidare..kanske ha fel?MVH Oskar__________________Uppstart av salt snart.. Äntligen! Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 Tja vet inte riktigt, tydligen så skall det inte spela någon roll om man har en genomföring som är tjockare än 1,5 inch. Då kan man använda sig av samma storlek på rör och genomföring. Mvh Johnny Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 jag klåpade ihop en sådan skapelse till mitt akvarium för att testa funktionen, det jag märkte var ju som ni sa att den måste vara större än genomföringen för den sväljer inte så bra. sen så är det även lite lurigt med att ställa luften till den och blir det fel inställt så slurpar det eller svämmar över. så jag skippar durso och kör med en gf ventil i stället, det blir inte dyrare än vad en durso kostar att tillverka i pvc__________________/Peter G Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 Hejsan, jag kör med två Dorso's standpipes. Det man ska tänka på är. Lufthålet måste trimmas in exakt för att få rätt nivå i överriningskammaren. Men även hur långt ner röret sticker i sumpen är viktigt. Om man får till det så blir den nästan helt tyst. /Janne Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 <TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center><T><TR><TD class=bold>Janne skrev:<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999><T><TR><TD><TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff><T><TR><TD class=text>Hejsan, jag kör med två Dorso's standpipes. Det man ska tänka på är. Lufthålet måste trimmas in exakt för att få rätt nivå i överriningskammaren. Men även hur långt ner röret sticker i sumpen är viktigt. Om man får till det så blir den nästan helt tyst. /Janne</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>Janne: har du bilder på ditt system?/Jade__________________Not up and running yet, but when I am. I will run like hell...... Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 Ja här finns en länk och om du inte får svar där, så är du välkommen att fråga. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID=23 78 /Janne Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 <TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center><T><TR><TD class=bold>Janne skrev:<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999><T><TR><TD><TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff><T><TR><TD class=text>Ja här finns en länk och om du inte får svar där, så är du välkommen att fråga. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID=23 78 /Janne</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>Janne: Jo, jag är med i den tråden oxå, (Helt fantastiskt kar)men jag såg inte din lösning på bilderna, hade du 2 DSP i samma kar eller missupfattade jag dig?mvh./Jade__________________Not up and running yet, but when I am. I will run like hell...... Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 Nej, jag har en i varje hörn, det blir ännu en parameter att trixa med. Jag har sett att vissa har två DSP:er i samma ytavrinningskammare, det underlättar injusteringen troligtvis. Lite mer info, de är gjorda i 32 mm rör med 25 mm genomföring som rekomenderas. Det rinner någonstans mellan 5000 och 6000l/h genom dem tillsammans. /Janne Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 Tack Janne ! ...då e' vi på samma våglängd~Låter som en smart lösnig med DSP (varför har du 2 st? )å jag förstår att det blir en del trixande med inställningarna med luft hålen.....men finns det inte små skruv ventiler som man skulle kunna använda för att underlätta inställningarna.......ursäkta min kanske dumma fråga om varför du har 2 st men alla är vi nya i början å jag är en......./Jade__________________Not up and running yet, but when I am. I will run like hell...... Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 Det är mycket enkelt, jag hade kranar och rör de dimnesionerna och en hade inte räckte till + att jag vill ha vattencirkulation genom hela akvariet. /Janne Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 OK jag fattar, man får ju inget veta om man inte frågar som det heter.vad tror du om skruv ventil .....finns det å skulle det funka ?/jade__________________Not up and running yet, but when I am. I will run like hell...... Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 Tjena , när jag byggde min DSP testa jag först med ett vanligt hål , men fick ett skumt ljud som störde. Då fick jag samma ide med ventil och borrade ett 4.5mm hål och stack ner en 5mm pvc slang och satte ventilen på den , men resultatet blev ett vinande ljud ifrån ventilen.Så jag gjorde som så här istället att jag tog en 5mm pvc slang på 400mm och satte i mitt 4.5mm borrade hål och startade returpumpen , och med 400mm slangenblev nivån förlåg. Där efter började jag korta slangen, cm för cm tills nivån blev där jag ville ha den.Fördelen med denna metoden blev att slangbiten fungerade även som ljuddämpare, så ljudet från hålet som jag hade innan med mina 2 första försök försvann helt./Addonic Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 Hej Addonic, Jag gillar enkelheten att man använder motståndet i slangen, genialiskt. Skall provas. /Janne Citera
SeaDweller Postat 13 maj 2004 Postat 13 maj 2004 Kolla min lösning, den funkar klockrent, och jag behöver inte justera några ventiler. Kanske är för att jag har ett fetare rör?www.bentzer.se/standpipe Citera
wrang Postat 13 maj 2004 Postat 13 maj 2004 Kolla min lösning, den funkar klockrent, och jag behöver inte justera några ventiler. Kanske är för att jag har ett fetare rör?www.bentzer.se/standpipe trevlig lösning. Kul att folk visar lite mer med bilder oxså hur de gjort Citera
Coralreef.dk Postat 14 maj 2004 Postat 14 maj 2004 Her kan i se mit standpipe - http://www.coralreef.dk/DIY.htm#standpipeFantastisk smart princip, jeg køre med 6000 l/h gennem overløbet og det er helt lydløst. Citera
Diskusfreak Postat 19 maj 2004 Postat 19 maj 2004 Nu har jag äntligen slått slag i saken och bestämt mig. Det blir större hål, de två 12 mm som sitter där idag duger inte. Har köpt Dremmel och lämpligt verktyg.Vill gör enligt dion modell Coralreef, dock med skillnaden att bakrutan är borrad. Till frågan:Vart får man tag på tankgenomföringar med rörfästen på båda sidorna? Citera
CrystalClear Postat 19 maj 2004 Postat 19 maj 2004 Har du kollat http://www.dursostandpipes.com? Citera
zippo Postat 19 maj 2004 Postat 19 maj 2004 Nu har jag äntligen slått slag i saken och bestämt mig. Det blir större hål, de två 12 mm som sitter där idag duger inte. Har köpt Dremmel och lämpligt verktyg.Vill gör enligt dion modell Coralreef, dock med skillnaden att bakrutan är borrad. Till frågan:Vart får man tag på tankgenomföringar med rörfästen på båda sidorna? http://shop.carlen.biz/texlänken finns bland länkar på förstasidan Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.