Gå till innehåll

Hjälp med felsökning på Hf-don, T5


Scooby_doo

Rekommenderade inlägg

Hej,

Ngn som kanske har mera koll på hur ballaster, hf-don funkar...har glömt bort allt det från skolan,, ;)

Vid akvarieköp fick jag med en beg. Arcadia 2*39W för T5, och då funkade bara 1 av 2 ljusrör.

Provat byta lysrör mellan dem, men är ej lysröret som är felet.

Försöker nu hitta vad som kan vara felet, och om det elektroniska ballasten behövs bytas...

Kollat:

1) Ej fel på lysröret

2) Ej kabelbrott (mätt med mulitmeter från sladdkopplings-sockeln till på kretskortet

Är liknande koppling som på bilden, antar de ska vara parallellkopplade så

Lysrör 1: Kontakt 1,2 tillsammans med 3,4 ?

Lysrör 1: Kontakt 5,6 tillsammans med 3,4 ?

Där 3,4 agerar som ngn typ av gemensam jord?

På min funkar det bara om jag kopplar in kontakten 1,2 tillsammans med 5,6 vilket känns lite fel om man tittar på bilden?

Mätte spänningen på de olika kontakterna:

1-2: ~15V

3-4: ~5V

5-6: ~15V

Ej säker på mätningarna är korrekta, fick olika värden bereonde på om de var belast med lysrör eller ej mm. Dock är det intressanta är om det ska vara samma spänning på alla kontakterna eller ej?

Kopplar jag in 1,2 med 3,4 så händer det ibland jag får ett kort 'blink'. Som spänningen ej är tillräcklig, eller glimtändaren strular. Fast detta är elektronisk ballast utan glimtändare mm, så vet ej hur de ska funka riktigt...

Ngn som vet mera?

~Henrik

post-2543-14468913167637_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du drar ur stickproppen och drar ur ledningarna till ena änden på ett lysrör och ohm mäter skall mätaren visa ungefär 2,5 ohm. Om det är två rör parallellt skall det visa ungefär 1,5 ohm. Så kan du se om du har kontakt till lysrören. För att kolla att du har korrekt kontakt till reaktorn lossar du ledningarna i en lysrörsockel. Där skall du mäta ungefär 0,4 ohm. Kolla noga att tamparna sitter rätt igen innan du sätter i 230 volt sladdarna. 600 volt tändspänning och 0,4 Ampere räcker för att döda en ELEFANT!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...