Gå till innehåll

Ångest! Rev eller FOWLR?


marcuspajp

540 FOWLR eller 112L Rev?  

18 användare har röstat

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har rätt länge haft planer på att göra ett 540 FOWLR med en tryckare i. Jag har handlat en del utrustning för det bla.

1st Grotech HEA-150

2st tunze stream 6060

1st tunze osmolator nånting ;)

1st 25W UV-C

och en massa PVC och så, sen hade jag en 250W bresslein MH sen innan.

Men allt eftersom jag tittar på bilder och blir facinerad av alla lägre djur så undrar jag om jag inte skulle starta ett rev istället. Droppen kom när jag köpte min planerade sump. Ett 112l helglas med svart silikon. Jag fick en vision av hur snyggt det skulle bli som rev direkt. Det är precis den storleken på revkar som jag har fallit för när jag har tittat på bilder. Mitt gamla lite repiga 540l alukar ser inte lika lockande ut längre.

Jag har haft en hel del utgifter på sista tiden också så jag har nog inte råd med tillräckligt mycket LS för 540t.

Enda egentliga nackdelen är att jag gärna vill ha en tryckare som petfish, men jag har ändå mina Oscars i sötkaret för personlighet..

Hur hade ni gjort? Med den utrustningen jag har lär jag nog kunna få ett trevligt lättskött rev antar jag..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nigern och Xanthicthys aureomarginatus är väldigt fina, men det känns som att de är lite mer pelargiska och vill nog ha ett 2m kar när de blir stora. Det är jag inte säker på att jag kan ge dem..

Just nu lutar det mest åt att ha 112an som rev och sen skaffa ett finare 540 helglas när jag flyttar och har plats med båda.

Att ha ett ordentligt rev i 540t jag har nu känns inte realistiskt ekonomiskt när jag är student och har gjort slut på mina sparpengar utan att ha köpt LS ännu. Jag får se vad som händer, jag kanske hittar lite beg. LS eller så. Och så vill jag ha lite kul icke-revsäkra fiskar också om jag gör det FO från början, annars kanske jag tröttnar.

Jag är fullt medveten om att när jag bor lite större kommer jag att ha ett FO och ett revkar, frågan är bara i vilken ordning jag skaffar dem. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för att nu hjälper mig med vad som måste vara årets i-landsproblem ;)

Jag har svängt fram och tillbaka under dagen nu. Det är mycket en ekonomisk fråga också, skaffar jag rev så blir framförallt LS och salt mycket billigare. Frågan är hur "lite" LS jag kommer undan med. Jag har en massa faxe som jag hade tänkt fylla ut med. Kan jag skaffa 20kg LS och så lita på att det fyller sin funktion ändå när saker börjar flytta sig till faxen?

Karet kommer ändå att befolkas ganska långsamt..

Finns det nån chans att jag kommer undan med några osmakliga koraller som typ skivanemoner?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja,svärd,jag börjar oxå bli sugen på fish only,efter att följt ditt projekt,jag har inte så mycket koraller än så,det lutar åt fler fiskar, lite knappar och mjukisar blir det oxå

jag tycker korallkar är skitfina,men det är mer jobb,och det är många fina fiskar man måste avstå.men jag velar än:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag sovit på det och jag har kommit fram till att jag kör på som planerat med 540t och så får jag klämma in ett molly eller så om revlusten blir allt för stor i framtiden..

Jag har planerat att ha några fröknar, en kanin, nån större gylta och så en tryckare, picasso förmodligen. Jag ska försöka hålla belastningen relativt låg med hyfsat nybörjarvänliga fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...