Gå till innehåll

Caulastrea hungrig hur gör jag?


BAminoff

Rekommenderade inlägg

Jag har inte heller matat mina koraller en del stjäl fiskarnas mat.Culastrean är verkligen mycket finare idag så det var nog vad den ville ha.Dessutom var det häftigt att titta på.

Hur ofta ska man göra detta ?

MVH BA

Jag matade inte heller mina Caulstrea under de första fem åren då det tycktes finna mat endå. De ska vanligtvis vara en enkel korall men lite lördagsgodis är de nog värda ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv misstänkt ett par sedan länge hängiga Sinularia sp... Jag har redan stoppat i en strumpa med aktivt kol.

Saxar in ett inlägg jag gjort på ett annat forum med lite fakta...

Some polyps of my Candy Corals,Caualstrea furcata, starting to look like they are "melting"!

__________________

JMAONE SWEDEN

Det här kanske kan vara förklaringen...

"BUT- caulastrea can alsore produce that way, so its not necessarily a bad thing. It looks like the headsare going to melt right off their skeleton- if there is rockwork closely underneath the polyp, the tissue may settle out, drip down a couple ledges, and give you a cascading caulastrea colony. I had a large one do that several months ago- looked terrible for a while, and then all healed up and looked good as new (better even) "

Skulle i alla fall förklara en hel del....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 år senare...

Gammal tråd men varför starta ny när ämnet redan finns som tråd.

Har en Caulastrea som har tentaklerna ute hela dagarna, haft den någon vecka eller så och den har varit sig lika hela tiden under min ägo. I butiken var den uppblåst och fin, haft sådan förr i annat kar men utan detta beteende. Sprutat Artemia på den nu och den blåste upp sig och drog in tentaklerna men 15 minuter senare är dom ute igen.

Den ser i övrigt frisk ut och inga synliga vävnadsskador. Står bra till i ljuset och har ej för högt flöde.

Mina värden är bra, har även strumpa med kol.

Antager att den är hungrig men varför nöjer den sig inte med ljuset från min 160W Maxspect? Står ungefär 45 cm under ljuset.

post-5026-14468930867184_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Troligen känner den av olika dofter och "smaker" i vattnet som säger att det finns mat tillgängligt. Mina brukar slå ut tentaklerna mycket fort så fort jag lägger nån typ av mat i vattnet. Tror inte den bryr sig om att den är "mätt" finns det mat i vattnet tar den chansen! :)

Det låter som en möjlig förklaring. Matar inget annat och tentaklerna är ute ändå så man kan jo undra vad för annan mat den känner av. Kanske mina brunalger som härjar för tillfället i vattenpelaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...