Dave Postat 19 oktober 2006 Postat 19 oktober 2006 Min vän o jag var idag o köpte ett kar till honom. det medföljde en jeevla massa sten och en hel del mjukkoraller och något jag tror är en anemone av något slag. Fick ett par av polaren som tack för hjälpen: vad e nu dessa för några?Har ett par bilder under uppvärmning och inkoppning: 1samma korall, annan vinkel:23Tackar för hjälpen!Dave Citera
Tedb Postat 19 oktober 2006 Postat 19 oktober 2006 1 lobophyton2 sinularia dura3 Ricorhea florida Citera
Capote Postat 19 oktober 2006 Postat 19 oktober 2006 Tycks vara min och Teds favoritsysselsättning att Id'ea. Håller med Ted men är inte lika bombis på att det är en florida. Har inget annat förslag dock. Sinularian ser ut att vara en Sinularia dura Citera
Tedb Postat 19 oktober 2006 Postat 19 oktober 2006 Hehe capote de e ju nästan alltid samma koraller som dyker upp . Sinularia lobophyton porites sarcophyton. Ja på Ricordean e de svårt å se bubblorna runt munnen när den är på torra land så att säga men de får väl bli en bild när den har kommit i vatten o fått svalla lite hehe Citera
Capote Postat 19 oktober 2006 Postat 19 oktober 2006 Bit i den här då, från min burk få se vad du tror. Jag har en egen idé som du ska få tycka till om sedan. Citera
Tedb Postat 19 oktober 2006 Postat 19 oktober 2006 Är de en formosa du har ?? Madracis formosa Citera
Capote Postat 19 oktober 2006 Postat 19 oktober 2006 Varför inte ingen dum idé. Har varit inne på Paulastrea och stylophora men nu tror jag faktiskt att det är vanlig gammal porites. Citera
Dave Postat 19 oktober 2006 Författare Postat 19 oktober 2006 Wow ted du e tokigt snabb. Fin corall stig! tack för svaren!dave Citera
Tedb Postat 19 oktober 2006 Postat 19 oktober 2006 Här har du en länk Capote med lite grenande korall http://www.nmfs.noaa.gov/habitat/ead/coralid/branchingandcolumnar.pdfalltid trevligt med lite läsning. Hade vart trevligt om de var en Madracis ändå. Citera
GustavF Postat 20 oktober 2006 Postat 20 oktober 2006 Kan inte den tredje vara en Rhodactis? Om det ser ut mer som hår än bubblor är det mitt bud. Citera
Robban Postat 20 oktober 2006 Postat 20 oktober 2006 Hej, Dave! Angående bild 3 skivisarna är det troligen min gamla sten som cirkulerat bland akvarister, den är minst 9 år gamal och jag har forfarande kvar lite av dem. Har aldrig siktat dem på marknaden någon mer gång. Har aldrig fångat nåt aktivt, gillar mkt ljus och vill inte ha det för strömt. Var kommer den närmast ifrån? Bifogar en bild jag hittade på nätet som liknar väldigt mkt i färg och strukturDiscosoma carlgreni from Florida and the Caribbean. Note branched Pseudotentacles on the oral disc and the numerous small lappets at the disc margin. D. carlgreni are usually turquoise, but occasionally are orange.Men det kan lika gärna vara en Rhodactis, precis som GustaF skriver. Har hittat bilder med samma mönster o struktur benämda Rhodactis i andra färgvarianter. Citera
Dave Postat 20 oktober 2006 Författare Postat 20 oktober 2006 korallen kommer från en kille i Skara som köpte grejorna för ca 3 år sedan, tror jag. Före det så hade karet varit igång länge. Dave Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.