Gå till innehåll

Id på koraller tack!!


Dave

Rekommenderade inlägg

Min vän o jag var idag o köpte ett kar till honom. det medföljde en jeevla massa sten och en hel del mjukkoraller och något jag tror är en anemone av något slag. Fick ett par av polaren som tack för hjälpen: vad e nu dessa för några?

Har ett par bilder under uppvärmning och inkoppning:

1

mjukis2.jpg

samma korall, annan vinkel:

mjukis.jpg

2

IMG_2968.jpg

3

anemone.jpg

Tackar för hjälpen!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe capote de e ju nästan alltid samma koraller som dyker upp . Sinularia lobophyton porites sarcophyton. Ja på Ricordean e de svårt å se bubblorna runt munnen när den är på torra land så att säga men de får väl bli en bild när den har kommit i vatten o fått svalla lite hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, Dave! Angående bild 3 skivisarna är det troligen min gamla sten som cirkulerat bland akvarister, den är minst 9 år gamal och jag har forfarande kvar lite av dem. Har aldrig siktat dem på marknaden någon mer gång. Har aldrig fångat nåt aktivt, gillar mkt ljus och vill inte ha det för strömt. Var kommer den närmast ifrån?

Bifogar en bild jag hittade på nätet som liknar väldigt mkt i färg och struktur

Discosoma carlgreni from Florida and the Caribbean. Note branched Pseudotentacles on the oral disc and the numerous small lappets at the disc margin. D. carlgreni are usually turquoise, but occasionally are orange.

Men det kan lika gärna vara en Rhodactis, precis som GustaF skriver. Har hittat bilder med samma mönster o struktur benämda Rhodactis i andra färgvarianter.

post-916-14468913191896_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...