Gå till innehåll

Ac 1000v


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

hm jag börjar nästan luta åt att 1000v inte ska köras för "hårt" nu, för knappt tre dagar sedan drog som jag skrev ovan på lite mer, blev nog lite mer både luft och vatten och sedan dess så har skummaren inte skummat ut lika mycket som tidigare (åtminstone upplever jag det så). Dessutom så blir det inte lika mycket skum i skummarkoppen, tidigare hade jag ota en ganska mycket skum i koppen, nu verkar det som att det som väl kommer ut i koppen blir guck direkt, endast en mindre krona av skum runt locket (svårt att beskriva). Någon som upplevt samma sak? AC skriver visserligen i bruksen att det inte är bra att dra genom för mycket vatten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I manualen för 2000V skulle man öppna "ut"-kranen på fullt och bara reglera med "in"-kranen. Man beskriver också att luften reglerar man tills man får en "lugn jämn nivå" på toppen när man har skummarkoppen bortplockad.

Ser det med andra ord ut som det "kokar" (stora bubblor) drar man på för mycket luft.

I mitt fall kör jag på fullt med luft, ut-kranen på 100% och har kanske 70-80% på in-kranen, men allt detta är en anpassning man får göra kontinuerligt.

Skummaren kommer knappast göra någon nämnvärd effekt så länge det inte finns något att skumma ut! Har man för lite belastning i akvariet kommer det sällan någon dynga heller och man kan vara nöjd.

Behöver du tömma skummarkoppen med tjockt svart guck varje dag eller nåt, ja då kan man fundera på att skaffa sig en större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I manualen till 1000v skriver man att man ska reglera vattentillförslen så ytan är lugn (och det ska göras med luften stängd), om man försöker reglera luftmängden med koppen av så svämmer det garanterat över massvis, men det kan kanske skilja mellan 1000v och 2000v på den punkten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I manualen till 1000v skriver man att man ska reglera vattentillförslen så ytan är lugn (och det ska göras med luften stängd), om man försöker reglera luftmängden med koppen av så svämmer det garanterat över massvis, men det kan kanske skilja mellan 1000v och 2000v på den punkten

Hmm... kanske så det var.

Och ja, skummaren ska skumma över om du tar av koppen. Som någon tidigare skrev, rätt nivå är någonstans i mitten i den koniska delen på skummarkoppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...