Gå till innehåll

Ac 1000v


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Jag lyckas inte ställa in min skummare altså.. blir tokig.

Måste köra den på ungefär halv effekt, altså kranen är halvöppen, för öppnar jag den en mm till så svämmar det över direkt, det skummar som om jag hade badskum i akvariet, och den är nästan rent vatten i koppen och koppen blir fylld på några minuter, så då får jag stänga åt kranen en mm igen och då kommer INGET skum i koppen.. så det är dom 2 lägena som finns, antingen så får jag inte ha nån skummning alls eller så skummar det över direkt... varför går det inte hiutta ett mellanting? det är altså en halv mm det handlar om på kranen altså mellan dessa lägen??

Nu har det gått flera dagar och det har inte hänt nånting i skummarkoppen, helt tom.. men kan som sagt inte öppna mer, har provat flera gånger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jörgen,

1, Ställ luftskruven fullt öppen

2, Öppna vattentillförseln tills vattennivån är ca: 50% in på den "gråa gängan" för skummarkoppen.

Då ska du inte få översvämmning i koppen, Du vet väl också att en skummare inte skummar hela tiden dygnet runt utan endast när det finns ngt att skumma.

Snålt ställd vattentillförsel = tjockare skum, Tvärtom tunnare el. mer vattenlikt skum

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade samma problem med min apf 600 i början, hålt på att bli tokig, men det blir bättre ;)

Sätt den på det läget där den inte svämmar över och låt den gå så i några dagar och se vad som händer, kan ta ett bra tag inna det börja bildas bra skumm;)

Lycka till:)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jörgen,

1, Ställ luftskruven fullt öppen

2, Öppna vattentillförseln tills vattennivån är ca: 50% in på den "gråa gängan" för skummarkoppen.

Då ska du inte få översvämmning i koppen, Du vet väl också att en skummare inte skummar hela tiden dygnet runt utan endast när det finns ngt att skumma.

Snålt ställd vattentillförsel = tjockare skum, Tvärtom tunnare el. mer vattenlikt skum

OJ! skall ajg ha det så högt upp...

nu har jag den ca 1 cm under den grå gängan börjar, så man ser altså vattennivån genom plexiröret.

om jag har högra än det så skummar det över som fan :/

Kanske skall göra som tipset att låta det skumma över i ett par dagar och se om det går till sig?

Att skummet skummar över och rinner ner i sumpen är det skadligt för akvariet? altså att den skummar bort skit som sedan ´rinner ut i systemet igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, det ska var INTE ;) Blev någon miss när jag skrev :P

mvh Emil

Aha oki.. :P

Ja men har ju haft det så i 3 veckor och det har aldrig blivit nått skumm förutom första dagen.. inte kan jag väl ha så bra vatten så att det inte finns nått att skumma på 3 veckor? jag har ju fiskar nu som jag matar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har iofs inget i mitt akvarie, men jag har inte heller lyckats ställa in min AC1000V. :D

Fast mina försök har iofs varit rätt tafatta. Vet inte ens vilken av de två kranarna som jag ska vrida på eller så..

Tror jag ska göra ett seriöst försök sen då jag har den i sumpen och inte bara stående i ett av mina stenakvarier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha oki.. :P

Ja men har ju haft det så i 3 veckor och det har aldrig blivit nått skumm förutom första dagen.. inte kan jag väl ha så bra vatten så att det inte finns nått att skumma på 3 veckor? jag har ju fiskar nu som jag matar?

okej, nu när du flytta karet, spara du allt det vatten du hade innan eller blanda du nytt?

Det kan ta ett riktigt bra tag innan skummaren börjar funka och skumma bra. I början flippa min med ut sådär, satt den på det läget där den inte skumma över och hade det så i flera veckor, jag kan fortfarande inte ha den på fullt öppen ventil :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej, nu när du flytta karet, spara du allt det vatten du hade innan eller blanda du nytt?

Asså det kan ta ett riktigt bra tag innan skummaren börjar funka och skumma bra. I början flippa min med ut sådär, satt den på det läget där den inte skumma över och hade det så i flera veckor, jag kan fortfarande inte ha den på fullt öppen ventil :)

mvh Emil

Jag behöll allt vatten men blandade typ 80 liter nytt eftersom jag byggde en mkt större sump också..

Men då får den helt enkelt gå då tills den börjar skumma... =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag behöll allt vatten men blandade typ 80 liter nytt eftersom jag byggde en mkt större sump också..

Men då får den helt enkelt gå då tills den börjar skumma... =)

Ja, gör det :)

Tänkte precis som dig, va f*n är detta, och då hade karet varit igång en månad, men efterhand som jag köpte fler fiskar mm och dom skita ner så började den skumma bättre och bättre. Det tar tid, men det kommer bli bra ;)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, gör det :)

Tänkte precis som dig, va f*n är detta, och då hade karet varit igång en månad, men efterhand som jag köpte fler fiskar mm och dom skita ner så börjar den skumma bättre och bättre. Det tar tid, men det kommer bli bra till sist ;)

mvh Emil

okidoki, ja då är jag helt lungt.. var bara rädd att jag har massa skit i vattnet men inte får det bortskummat.. men det är väl altså inte tillräckligt skitit än då eller nått =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om skummaren står i en sump och skummar samma vatten så kan man få väldigt kraftig skumbildning då samma vatten skummas flera gånger. Det brukar jag lösa genom att låta skummaren gå kraftigt och överskumma en sund där jag hela tiden tömmer koppen, sen brukar den häftiga skumningen avta och bli jämnare.

Om du matar med artemia så kan en AC 1000v skummare få fnatt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om skummaren står i en sump och skummar samma vatten så kan man få väldigt kraftig skumbildning då samma vatten skummas flera gånger. Det brukar jag lösa genom att låta skummaren gå kraftigt och överskumma en sund där jag hela tiden tömmer koppen, sen brukar den häftiga skumningen avta och bli jämnare.

Om du matar med artemia så kan en AC 1000v skummare få fnatt.

okey, hur länge då ungefär? koppen skummar ju över på typ 10 minuter, så man kan ju som inte lämna karet direkt.. rör det sig om en timma eller två så går det ju bra att göra på detta viset =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för mig tog det oxå ett bra tag innan jag fick igång min 1000V ordentligt, efter en rengöring för några månader sedan så fick jag den till att skumma riktigt bra, tidigare har den varit lite svår, den har skummat men inte alls dragit ut så mycket skit som nu!

Jag har dock inte lufttillförseln helt öppen nu heller och som du skriver Jörgen så tycker jag också lufttillförseln är lite svår att reglera, 1mm mer kan göra hur stor skillnad som helst! Har du AC bruks?

När det gäller matningen så funkar artemia utan problem för mig, men frusen ocean nutrition får skummaren att få spel....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för mig tog det oxå ett bra tag innan jag fick igång min 1000V ordentligt, efter en rengöring för några månader sedan så fick jag den till att skumma riktigt bra, tidigare har den varit lite svår, den har skummat men inte alls dragit ut så mycket skit som nu!

Jag har dock inte lufttillförseln helt öppen nu heller och som du skriver Jörgen så tycker jag också lufttillförseln är lite svår att reglera, 1mm mer kan göra hur stor skillnad som helst! Har du AC bruks?

När det gäller matningen så funkar artemia utan problem för mig, men frusen ocean nutrition får skummaren att få spel....

det är itne luftventilen jag har problem med, den är alltid fullt öppen, det är vattenkranen jag reglerar med där allting hänger på millimetern :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur går det, får du ordning på skummandet? Själv tänkte jag efter vår diskussion att jag nog skulle vilja ha lite blötare skummning och försökte mig på att ställa in det, visade sig nog vara dumt, jag får inte alls samma fina skum nu och den skummare inte ut lika mycket skit heller.... Men det tar ett tag innan man ser hur skummaren skummar så jag tror nog att det ska gå och få rätt på igen om någon dag eller så :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur går det, får du ordning på skummandet? Själv tänkte jag efter vår diskussion att jag nog skulle vilja ha lite blötare skummning och försökte mig på att ställa in det, visade sig nog vara dumt, jag får inte alls samma fina skum nu och den skummare inte ut lika mycket skit heller.... Men det tar ett tag innan man ser hur skummaren skummar så jag tror nog att det ska gå och få rätt på igen om någon dag eller så :)

Ne jag har inte fått till skummningen än, antingen så blir det jätteblött skum eller inget alls, men jag avaktar ett tag till. kan ju som sagt ta flera flera veckor innan skumningen kommer igång så... =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ne jag har inte fått till skummningen än, antingen så blir det jätteblött skum eller inget alls, men jag avaktar ett tag till. kan ju som sagt ta flera flera veckor innan skumningen kommer igång så... =)

Jag trodde vår 2000V skulle vara defekt då det hände nada i skummarkoppen, tills den dag vi började doppa i individer och började mata... *poff*

Ja du såg ju innehållet i skummarkoppen... Du blev allt lite sugen på en lakritsshot? :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...