Gå till innehåll

Belastning på golv?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Någon som vet något bra sätt att ta reda på hur mycket man kan belasta sitt golv i ett hus model Ä. Har en ide om hur jag vill placera ett framtida kar på 500-800l + sump, men vet ej om golvet klarar vikten. Vill ju inte gärna få ned akvariet i sovrummet som ligger under :)

Man kan tycka att det "skall" fungera, men känner att jag gärna vet snarare än tror.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge akvariumet placeras mot en vägg eller framför allt i ett hörnökar hållfastigheten. Jag skulle tippa på att ett 500L+sump går utmärkt om de står mot en vägg eller i ett hörn.

Själv ska jag starta upp ett 320L med 120L sump på andra våningen i et gammalt hus, olvet är ett ekgolv. Kommer inte bli några problem. En sak som kan uppstå är dock att du kan att du placerar ditt akvarium på plats, mäter med vattenpass och allt är perfekt. Sedan fyller du på med vatten och vips lutar allt ca 3cm?!?! Panik!?!

Jag ska lösa det problemet med justerbara fötter (typ köksfötter) under möbeln, finns för lagerhyllor och liknande.

Justerbara fötter kan bli räddningen i lod problemet =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i äldre hus brukar avståndet mellan takstolarna vara mer än 600 cc så då måste du förstärka dom om inte dom är över 150*150 kan det gå men det är svårt att gissa lättare om du har en bild på var du ska ha det så man ser om du har kupa eller en vägg under till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skälet till att jag kände att jag behöver veta är att det kommer gå längs med och inte tvärs den bärande konstruktionen. Tänkt att placera karet som en rumsavdelare. Och nej, det kommer inte hamna över en eventuellt bärande vägg.

Funderade på om det fanns något enkelt sätt att ta list ut hur det ser ut utan att riva golvet. Låter dock som att jag åker på att förstärka om jag går på lösningen med rumsdelare. Då blir det nog mer jobb än jag känner att jag vill lägga ned på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men det är bättre att kolla en extra gång själv så fick ja riva två tak på neder våningen när mitt 700l sprack pga golvet sjönk

Jo, jag menade inte att jag chansar, utan att jag troligen lägger ned iden då det finns för stor osäkerhet. Om jag skulle göra det så gör jag det inte utan att ta reda på vad jag har och om nödvändigt förstärker det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt svensk byggstandard är spånskivor konstruerade att bära 2kN/kvm => 200kg/kvadratmeter om dem lägs på balkar med c/c avstånd 600mm. Dem klarar en punkbelastning på 1.5kN => 150kg. I ditt fall blir det ju ca 600 kg (för 500l kar), så dela ut det på minst 6 punkter (100kg per punkt) alt. en skiva (som någon föreslog) som fördelar trycket över en större yta. det skulle vara fördelaktigt att lägga det tvärs reglarna, men spånskivornas hållfasthet skall räcka.

Vad är det för dimensioner på karet? du hade tänkt? Ju större yta dessto bättre...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Efter att ha funderat lite mer så undrar jag om någon vet vem man kan kontakta för att kolla hur mycket man rimligen kan belasta sitt golv. Vilken byggfirma som helst? Besiktningsfolk?

Att ha karet längs bjälkar är säkerligen dömt att misslyckas. Men även tvärs känns ordentligt osäkert. Ett kar som är 150x70x50 och en sump på det blir ju grymt tung. Man kan nog gissa att man hamnar kring ett ton när allt är klart. Sedan skall ju folk kunna vistas runta karet också ... Detta på en golvyta om ~1m2 (iofs tvärs minst 2 bjälkar) i ett hus som troligen var uppfört innan byggnormerna var som de är idag.

Det är ju inte troligt att det faller ned i källaren, men risken är ju stor att man får svikt och det gillar ju inte ett glaskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...