Gå till innehåll

Bacterioplankton


Capote

Rekommenderade inlägg

Det skrivs en del om nyttan av bacterioplankton som en näringskälla för koraller. Det skulle kunna vara en utmärkt komplementkälla till zoo och phyto. Jag har försdökt finna information om t.ex. PSB-reaktorer men hittar inget.

Nu ger jag mig ut på djupt vatten och får försvara mig med att jag är helt okunnig på zeovitområdet.

Funderar över om man kunde kortsluta zeovitmetoden under förutsättning att man har näringsfattigt vatten utan fosfat och nitrat. Det är alltså inte den delen av Zeovitmetoden som jag är ute efter utan när man har nått det som kallas phase-III och man bibehåller bra korallfärger och tillväxt med bakteriekultur i en zeovitreaktor som backspolas och släpper bacteriplankton som korallnäring.

Kan man starta reaktorn direkt med ZeoBak/ZeoFood7 för att komma åt "bakteriekultursfunktionen". Naturligtvis har bakteriekulturen positiva filtrerande effekter i sig eller kan det bli konflikter om man har en väl fungerande denitrifikationsprocess med LS och nitratfiler samt låga till obefintliga fosfatnivåer via Rowa. Måste man "välja sida" Zeo/ej Zeo? eller kan man köra en kombination.

Är detta snömos är jag tacksam om det avfärdas, finns det något i det vore det fint om man kunde få lite hjälp med att reda ut begreppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste välja sida, det geniala med Zeo är ju att du tar bort näringen med hjälp av att odla bakterierna som du sen lösgör och de blir mat till korallerna(två flugor i en smäll). Kul att du visar intresse för Zeo som näringskälla till korallerna, det är ju något som Vodka-anhängarna helt missar. Och det är ju en av anledningarna till att man kan gå ner på så låga näringsvärden utan att svälta korallerna.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en följdfråga på detta.

Jag funderar ju på UltraLith som är liknande ZeoVit fasst lite förenklat.

Där skall ajg ju också mata bakterier som tar bort näringen och sen skall man skaka rekkotrn och då blir bakterierna mat till korallerna.

Kan jag ändå kompleteringsmata med zooplankton för att få en mer varierande föda till korallerna? elller är detta helt onödigt och verkanslöst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, det var det jag misstänkte. Vad händer med bakteriekulturen i ett zeovitsystem när näringsvärden och fosfathalter är mycket låga? När det är mycket låga halter "bakteriemat"?

Det här med att dosera Zeo är inte helt lätt, men när man börjar komma riktigt lågt och korallerna börjar blekna, så kan man börja dosera lite mer(överdosera) av ZeoBak/ZeoFood7, gör man det innan så kommer korallerna mörkna. ZeoBak är ju själva bakterierna och ZeoFood är ju mat till både korallerna och bakterierna, det kommer inte att sänka näringsnivån utan det gör du med ZeoStarten som är kolkällan. Man tillsätter ju även aminosyra och Pohls Coral Vitalizer, PCV:n(korallmat) skulle du däremot kunna tillsätta på prov, den är helt ofarlig vad det gäller nitrat, fosfat eller att korallerna mörknar. Men jag vet inte riktigt vad du är ute efter?

Jurgonh: du kan med fördel även tillsätta zooplankton.

/Janne

PS Jag inser att jag inte riktigt svarade på frågan, men bakteriekulturen minskar när näringshalten minskar, mitt svar var mer hur man kompenserar detta. DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag är ute efter är att odla bakterier som korall- och filtrerar-mat. Dessa benämns ofta barcterioplankton. Man är ju ute på yttersta kanten när det gäller levande föda då. Men storleksmässigt och näringsmässigt skulle de kunna ha en rätt stor betydelse och det är förmodligen inte jättefarligt att prova.

Bakterier är en viktig ingrediens i Zeovitmetoden. Precis som du skriver med den dubbla effekten att de fungerar som nedbrytare och sedan blir mat.

Jag har inget större behov av nedbrytningen i min burk för den tycker jag mig ha fått stabil med de metoder som jag kör.

Nedbrytning borde ju bara ske när det finns något att bryta ned och finns det dålig tillgång på detta borde bakterietillväxten bli därefter. Detta är en amatörsyn på saken det inser jag och det kanske sker helt andra saker med bakteriekulturen då.

Om resonemanget skulle stämma skulle man kunna ha en långsammare bakterietillväxt och backspola lite mer sällan.

Ska kolla upp PCV. Tack för tipset.

Det som är jobbigt med Zeovit är att det av marknadsmässiga skäl är så hemligt vad de har i vätskorna så man är osäker på vad man använder och vilka risker man tar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju antytt det lite grand tidigare att jag tror att matning med bakterier är ganska viktigt för att få en bra tillväxt av de flesta koraller samt ett smart sätt att reexportera näringen. I det akvarium jag nu planerar skall jag lägga en större vikt vid detta och försöka tänka till lite hur jag smart skall lösa några av problemen och försöka få en mer automatisk skötsel av matningen.

Oavsett innehållet i de olika beståndsdelarna hos zeolitsystemet så är det inte speciellt många variationer som är möjliga. om man pratar om "bakterieföda" så är det (om vi för ett ögonblick utesluter nitrifikationsbakterierna) organiskt kol, proteinrester (aminosyror), rester av fosforlipider och andra lipider som måste utgöra grunden. Utan detta kan inget levande existera. När reklamen pratar om att produkten inte innehåller något fosfat eller nitrat (Es erhöht kein PO4 oder NO3 står det bland annat om PCV) så är det kanske sant men observera det står inte att produkten inte innehåller något kväve eller fosfor. En aminosyra kallas så för att den innehåller en aminogrupp (4NH2 eller ett derivat från dessa) det vill säga - den innehåller per definition kväve. Dessutom är aminosyrororna grundstenen i proteinerna. (någon som får en tankeställare här?)

I ett normalt akvarium (som inte skummas för hårt) finns det mesta av "bakteriematen" närvarande förutom vissa fettsyror samt en sak som för det mesta är tillväxtbegänsande, nämligen organiskt kol. Jag tror att sånt som ZeoFood7 innehåller minst en organisk kolkälla, troligtvis inte en "supersnabb" (dvs alkohol) utan någon mer långsam som någon sockerart eller annan stärkelse.

Nedbrytning borde ju bara ske när det finns något att bryta ned och finns det dålig tillgång på detta borde bakterietillväxten bli därefter. Detta är en amatörsyn på saken det inser jag och det kanske sker helt andra saker med bakteriekulturen då.

Stämmer men vad man gör med zeoviten (och vilket annat filtermaterial som helst i ett filter) är att man optimerar förhållandena för bakterietillväxt på en bestämd yta (som kan "backflushas) så det mesta av nedbrytningen sker där och inte okontrollerat överallt i akvariet.

I ovanstående resonemang har jag helt uteslutet nitrifierarna men de har en mycket viktig roll i alltihop eftersom gälförsedda varelser (läs fisk) har ett mycket snabbt sätt att göra sig av med mineraliserat överskottskväve, nämligen genom aktiva pumpar i gälarna som pumpar ut kväve i form av NH4. Nitrifierarna är att jämställa med växterna i mångt och mycket. De är primärproducenter - dvs av oorganiskt material (CO2/HCO3/CO3) och mineraliserade former av kväve och fosfor (NH4/NO2/NO3 samt olika fosfater) kan de tillverka nytt organiskt material. Energin till detta tar de inte från ljus utan från omvandlingen av NH4/NH3 till NO2 och slutligen NO3. De omvandlar oorganiska kväveformer, en del bygger de in i sin egen biomassa men en mycket stor del går tillbaka till vattnet för att utgöra den oorganiska kvävenäring alger behöver (och en del nedbrytarbakterier). För sin tillväxt är dessa bakterier i n t e kolbegränsade i saltvatten pga av det "höga" innehållet av bikarbonater och karbonater. Oftast är de dock begänsade av lämpliga platser att sitta på - speciellt om de får konkurens av andra bakterier som uttnyttjar organiska kolkällor. De senaste växer till ca 20-30 gånger snabbare och kan använda döda nitrifierare som näringskälla också. En taktik med ofta "backflushing" gynnar nitrifierarna normalt om det inte finns för mycket organiskt kol.

Som jag ser det så finns det åtminstone två huvudvägar för att producera bakterier till korallerna. Man satsar ettdera på de snabbväxande heterotroferna genom tillsättning av organisk kolkälla eller så optimerar man för nitrifierarna som då också delvis får stå för kolkällan till de heterotrofer som tros allt växer till eventuell kan man komplettera lite försiktigt med någon långsammare kolkälla (eg någon sockerart). Man gör detta i ett gammalt hederligt biologiskt filter (jag kan kalla det bakteriereaktor om någon tycker det låter bättre). Det bästa vore ett sk droppfilter som man sätter under mycket kraftig cirkulation - då får man en kontinuerlig tillförsel av bakteriefilm som rivs av. Ett annat alternativ är ett dränkt filter där man kan ändra flödesriktningen.

Kvalitéen på de producerade bakterierna då. Ja den styrs till stor del av vad man plockar in i akvariet i form av mat till fiskarna. Därför tror jag att en berikning av fodret med omega3 och vitlök i första hand är viktigt.

Det här blev i vanlig ordning långt men inte på något sätt helt uttömande. Jag har mycket kvar i huvudet. Den artikel jag sände dig igår Capote har satt igång mycket tankeverksamhet. En fråga som besvarades där var de symbiotiska algernas koldioxidförsörjning men det reste också frågan om deras näringstillförsel. Den kanske är annorlunda än vad vi (jag) föreställt oss (mig) - åtminstone för de kalcifierande arterna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse.

Väntade fatiskt på att du skulle hitta den här tråden. Välkommen.

Jag har inte hunnit läsa artikeln ännu var tvungen att arbeta!!?? här Köpenhamn idag...:ler: men det ska jag göra. Tack för den.

Jag håller med om att bakterier är en förbisedd näringskälla för korallerna Det som fick in mig på att det eventuellt kan finnas en möjlighet var min nya bok (mycket bra) med följande och stycke

Ocean researchers have only recently recognized that bacterioplankton make up a significant amount of the carbon fixation in the sea, since they make up about 11% or more of the microbes found near the surface of seawater (Kolber et al., 2003). This fact suggests that their importance as a food source for coral reefs has probably been underestimated, though early and recent work on the subject does recognize bacteria as a food source (Sorokin, 1973a and b, Bak et al., 1998).

Purple non-sulfur photosynthetic bacteria (PSB) may be a useful food for such notoriously difficult creatures as Dendronepthya and other filter feeders that specialize in eating microscopic plankton. ... PSB are a non-taxonomic group of several different organisms that have a versatile lifestyle, being able to grow as photoheterotrophs, photoautotrophs, or chemotrophs, depending on the existing environmental conditions. PSB can switch from a metabolism based on the consumption of organic carbon to one based on its production by photosynthesis, depending on the concentration of organic matter in ocean water. In environments that are rich in dissolved organic matter, PSB stop making photosynthetic pigment and simply consume organic matter.

In the aquaculture industry, PSB are raised to help condition water and boost the health of shrimp and other aquaculture products. ...

The Reef Aquarium. Science, Art, and Technology

Delbeek and Sprung, 2005

Ok så kan man då odla detta i kontrollerad form och det var då jag tänkte på en zeovitreaktor.

Refugium kanske, jag som gav mig själv ett heligt löfte om att aldrig mera ha en sådan...

Lasse; har du, som jobbat i fiskodlarkretsar, hört nåt mer om PSB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag testar sen ett tag med druvsocker som kolkälla,sen har jag zeolith i en reaktor,vad som är intressant är att det blir lika mycket "mulm",när jag pumpar zeoviten som när jag körde zeostart,men när jag körde vodka så blev det nästan inget,.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kommit i kontakt med dem en gång och då rörde det sig om en stam anaeroba fotosyntesare som tagits fram i ett lab i Shanghai. Jag hade dem i handbagaget på flyget. Vi gjorde några försök (ganska ovetenskapliga) med dem för att se om de kunde reducera ammonium och BOD så snabbt som de Kinesiska forskarna hävdade. Det lilla vi fick fram var att så var nog fallet. Detta var kring 1996. Stammen dog ut hos oss och sedan har jag inte haft någon mer kontakt med dem än att en kille hade dem när vi startade akvarierna på Universeum. Vid starten av småakvarier märktes dock ingen skillnad jämfört med konventionella metoder.

Jag visste inte att de användes inom fiskodlingar idag men jag skall se om jag kan göra några sökningar på dem.

MVH Lasse

Edit

Gjort några sökningar - inte hittat något om fiskodlingar men de två stycken som finns i ditt citat handlar om två olika typer av bakterier. Det första stycket handlar om fotosyntetiska bakterier som kan använda både oorganisk och organisk kolkällor (oorganisk vid fotosyntes) men som finns i syrerika förhållanden. Dvs i de övre lagren i haven.

Det andra stycket gäller de bakterier (PSB) som jag kommit i kontakt med och som lever under anaerobiska (utan syre - eller åtminstone väldigt lite).

Får titta lite till på det här. Den första gruppen är intressant eftersom den verkar innehålla höga halter kartenoider.

Crille - jäkligt intressant iaktagelse!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...