Gå till innehåll

Nytt Nano


uffe2

Rekommenderade inlägg

Värme är ett jäkla problem och jag vill absolut inte ha en hel kylanläggning

till ett fjuttigt Molly-kar och jag vill heller inte fylla på avdustat vatten mer än var typ 14 dag.

Andunstat vatten måste du fylla varje dag, annars sticker salthalten iväg direkt när d är så litet. Fläktar som blåser på vattenytan håller ner tempen, och med ett top-off system så kan du ju ha en 30L dunk med osmosvatten. Min 70w mh hänger 5cm ovanför ytan i mitt 45L nano, har två 60mm fläktar som blåser i luftspalten mellan mh:n och ytan, håller nere tempen mycket bra trots att jag kör dom på 4,5 vilket åxå gör att dom är helt tysta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne

Det stämmer (förutom nitratabs) men i sötvatten. Dessa zeoliter regenereras med natriumklorid (Huvudbeståndsdelen i saltvatten)

Most clinoptilolites exchange sodium ions
Denna jonbytning sker med hjälp av den negativt laddade kloridjonen som "drar ut" ammoniumjonen ur zeoliten och ersätter den med natriumjonen. Det är ännu ingen som har bevisat hur zeoliterna kan absorbera ammonium när de används i sin regenereringslösning. Det fungerar bra i sötvatten men inte i saltvatten

Janne det sista stycket i ditt citat är hämtat från http://www.skepticalaquarist.com/docs/filtration/filmed2.shtml. Om du hade haft ärligheten att citera det det tredje stycket ovanför ditt citat hade jag blivit glad. Citatet är (min rödförstärkning)

Geologists have broken down naturally-occuring zeolites by the variations in their molecules and structure into 48 minerals, but zeolites are artificially produced, too. All the zeolites adsorb ions and molecules, that is they bind them to their enormous surfaces. They contain large numbers of molecular sites occupied by cations, often sodium (Na+), which they are ready to exchange for an ion in the water that has a more powerful positive charge, calcium (Ca++), for example. When a zeolite exchanges two sodium ions for a calcium ion, the water is being softened, but total dissolved solids (TDS) are not being reduced. Zeolites will bind ammonium (NH4) but they have less effect on un-ionized ammonia (NH3), so you can see that the higher your pH is-- and proportionally the more NH3 you have-- the less useful zeolites are going to be for you. In saltwater, zeolites don't work at all.

Jag är alltså inte ensam. Ni får tro vad ni vill men jag har redovisat tidigare att jag har deltagit i flera stora studier med zeeolit i sötvatten (där fungerar zeeoliten som ammoniumupptagare) och bakteriell regeneration - det funkar inte av någon anledning, tyvärr.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uffe2

På slutet minimerade jag avdunstningen genom att temperaturstyra fläktarna med apparaten från Conrads (som nämdes i en annan tråd) men med 2*36 watt så fick jag fylla på 1 liter varannan dag till var tredje dag.

Appropå bio-rotorn från aqua-medic så menade jag bara på att visa att respekterade tillverkare arbetar med biologisk filtrering i saltvatten. Mitt ombygge av "sumpen" i Molly fungerar på samma sätt men syresätts genom den kraftiga genomströmningen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är denna jag haft http://www.ecotronics.de/assets/s2dmain.htm?http://www.ecotronics.de/abschaeumer/aquamedic/40040204.htm men den blir säkert för klumpig,men bra är den.

Ja det är det jag menar. Ett wetdry filter anses vara i samma klass som ett riktigt droppfilter av biobollar. Eller som GustavF säger - en riktig nitratfabrik:ler:

MVH Lasse

Ursäkta de upprepade småinläggen - det var inte meningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag viste väl att det inte skulle bita! Men jag tar det en gång till

"The zeolite used for the reef aquarium hobby is a clinoptilolite, characterized by strong ammonia affinity and only minor calcium affinity. All other zeolites used in the fresh water hobby strongly adsorb calcium... not really good for marine tanks.

However, when te clinoptilolit adsorbs ammonia, bacteria can simply nitrify the ammonia to generate nitrate (oxic surface), which is further denitrified within the molecular sieve of the zeolite (anoxic inner surface).

Ammonia adsorption is the key why the current within a zeolit filter must be high, otherwise bacteria would'nt have any chance to catch any dissolved inorganic nutrient."

Janne

Det stämmer (förutom nitratabs) men i sötvatten. Dessa zeoliter regenereras med natriumklorid (Huvudbeståndsdelen i saltvatten)

Denna jonbytning sker med hjälp av den negativt laddade kloridjonen som "drar ut" ammoniumjonen ur zeoliten och ersätter den med natriumjonen. Det är ännu ingen som har bevisat hur zeoliterna kan absorbera ammonium när de används i sin regenereringslösning. Det fungerar bra i sötvatten men inte i saltvatten

Det är ingen nyhet att vanlig zeolit inte fungerar i saltvatten det var däför jag inte tog med det, det stog i klartext i mitt första citat. Jag sökte efter Clinoptilolites den som används i saltvatten och som jag citerade!!!!

Janne det sista stycket i ditt citat är hämtat från http://www.skepticalaquarist.com/docs/filtration/filmed2.shtml. Om du hade haft ärligheten att citera det det tredje stycket ovanför ditt citat hade jag blivit glad. Citatet är (min rödförstärkning)

Citat:

Ursprungligen postat av http://www.skepticalaquarist.com/docs/filtration/filmed2.shtml

Geologists have broken down naturally-occuring zeolites by the variations in their molecules and structure into 48 minerals, but zeolites are artificially produced, too. All the zeolites adsorb ions and molecules, that is they bind them to their enormous surfaces. They contain large numbers of molecular sites occupied by cations, often sodium (Na+), which they are ready to exchange for an ion in the water that has a more powerful positive charge, calcium (Ca++), for example. When a zeolite exchanges two sodium ions for a calcium ion, the water is being softened, but total dissolved solids (TDS) are not being reduced. Zeolites will bind ammonium (NH4) but they have less effect on un-ionized ammonia (NH3), so you can see that the higher your pH is-- and proportionally the more NH3 you have-- the less useful zeolites are going to be for you. In saltwater, zeolites don't work at all.

Jag är alltså inte ensam. Ni får tro vad ni vill men jag har redovisat tidigare att jag har deltagit i flera stora studier med zeeolit i sötvatten (där fungerar zeeoliten som ammoniumupptagare) och bakteriell regeneration - det funkar inte av någon anledning, tyvärr.

MVH Lasse

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att kyla karet genom avdunstning är enkelt att göra med en fläkt som båser på vattenytan, nackdelen är att man måste fylla på vattnet som dustar bort !

Då jag räknar med att omgivningstemperaturen är klart lägre än karets temperatur,

så går det att kyla karet utan avdunstning !!!

Jag vill försöka uppnå en maximal temperaturhöjning i karet på 3-4 grader,

utan vattenavdunstning.

Vattenavdunstningen blir näst intill noll om man har ett lock (utan hål) på akvariet.

Jag vet att det fungerar för jag har ett Juvelkar på 200 l med täckt lock

och med en belysning på 2x30W T8 och i detta kar har jag i stort sett ingen avdunstning.

Jag fyller alldrig på vatten i datta kar, jag gör bara ett vattenbyte på 100 l varje månad.

Det är detta som jag är ute efter.

Värme är ett jäkla problem och jag vill absolut inte ha en hel kylanläggning

till ett fjuttigt Molly-kar och jag vill heller inte fylla på avdustat vatten mer än var typ 14 dag.

Andunstat vatten måste du fylla varje dag, annars sticker salthalten iväg direkt när d är så litet. Fläktar som blåser på vattenytan håller ner tempen, och med ett top-off system så kan du ju ha en 30L dunk med osmosvatten. Min 70w mh hänger 5cm ovanför ytan i mitt 45L nano, har två 60mm fläktar som blåser i luftspalten mellan mh:n och ytan, håller nere tempen mycket bra trots att jag kör dom på 4,5 vilket åxå gör att dom är helt tysta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för den goda nyheten att det är gjort av glas !

Det var en låååång debatt om glas kontra plast i en tidigare tråd (läs om min Mollyuppstart). Jag kan med 100% säkerhet säga att ett Mollykar är av glas.

Tyvärr besvarar det dock inte din fråga om rengöring, men jag hade nog kört för hand med en svamp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne

I hänseende på sättet zeeolit regenereras är det ingen skillnad på "vanlig" zeeolit och din Clinoptilolites. Det som skiljer är att det senare har mer affinitet för ammonium istället för kalcium. Du kan gå in på vilken teknisk sida som helst och se hur zeeoliternas regenereras, det vill säga återladdas för att kunna göra jonbytet. Min kritik gäller inte vilket ämne som tas upp eller inte utan om det överhuvudtaget tas upp något i saltvatten eftersom just saltvatten används för att dra ut uppfångade molekyler och ersätta dessa med natrium. Läs hela stycket som du citerade så ser du att avsnittet om att zeeoliter inte fungerar i saltvatten gäller alla av de olika grupperna, inklusive Clinoptilolites.

Alla beskriver hur zeeolit fungerar men ingen beskriver hur det regenereras - varför tror du?

För övrigt ger jag upp den här disk nu, det börjar likna religon.

MVH Lasse

Uffe2 - Har du de förutsättningarna så tror jag att det fungerar - det går att bygga om fläktarna så att de bara blåser in på rören utan att röra vattenytan. Jag gjorde rent mina rutor med en vanlig algmagnet. Om du sluter locket (över vattenytan) kan du ju också i värsta fall placera en fläkt som blåser mot glasets yttersida så du effektivt transporterar bort värmen.

Jag kollade med importören i den tråd som Nizztoz hänvisar till - det är glas.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne

I hänseende på sättet zeeolit regenereras är det ingen skillnad på "vanlig" zeeolit och din Clinoptilolites. Det som skiljer är att det senare har mer affinitet för ammonium istället för kalcium. Du kan gå in på vilken teknisk sida som helst och se hur zeeoliternas regenereras, det vill säga återladdas för att kunna göra jonbytet. Min kritik gäller inte vilket ämne som tas upp eller inte utan om det överhuvudtaget tas upp något i saltvatten eftersom just saltvatten används för att dra ut uppfångade molekyler och ersätta dessa med natrium. Läs hela stycket som du citerade så ser du att avsnittet om att zeeoliter inte fungerar i saltvatten gäller alla av de olika grupperna, inklusive Clinoptilolites.

Alla beskriver hur zeeolit fungerar men ingen beskriver hur det regenereras - varför tror du?

För övrigt ger jag upp den här disk nu, det börjar likna religon.

MVH Lasse

Det går inte att regenerera Clinoptilolites med saltvatten, det krävs en kemisk process som är både farlig och kostsam. Så för oss akvarister är det bara att köpa nytt, men i industrin så regenereras den.

Det är du som envist hävdar att det inte fungerar. Medans jag och andra som använt zeolit utan koltillsats vet att det fungerar. Ger du bara upp tillfälligt eller är det över?

Uffe jag är ledsen att jag varit med och förstört din tråd, går över till en egen.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går inte att regenerera Clinoptilolites med saltvatten, det krävs en kemisk process som är både farlig och kostsam. Så för oss akvarister är det bara att köpa nytt, men i industrin så regenereras den.

Du vet inte vad du pratar om Janne, tyvärr

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lugnt ! Läser bara varannat inlägg ! he-he !

Det går inte att regenerera Clinoptilolites med saltvatten, det krävs en kemisk process som är både farlig och kostsam. Så för oss akvarister är det bara att köpa nytt, men i industrin så regenereras den.

Det är du som envist hävdar att det inte fungerar. Medans jag och andra som använt zeolit utan koltillsats vet att det fungerar. Ger du bara upp tillfälligt eller är det över?

Uffe jag är ledsen att jag varit med och förstört din tråd, går över till en egen.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt Lasse !

Du fattar i alla fall galoppen !

Jag funderar på att man kanske ska köpa en mindre peltier-element med en påmonterad "PC-"fläkt, som man sedan sätter (med lim & kiselfett)

direkt på karet glas och på baksidan av karet.

Då kan man t.o.m. få vattnet att bli kallare än omgivningstemperaturen.

Jag får fundera vidare .....

Janne

I hänseende på sättet zeeolit regenereras är det ingen skillnad på "vanlig" zeeolit och din Clinoptilolites. Det som skiljer är att det senare har mer affinitet för ammonium istället för kalcium. Du kan gå in på vilken teknisk sida som helst och se hur zeeoliternas regenereras, det vill säga återladdas för att kunna göra jonbytet. Min kritik gäller inte vilket ämne som tas upp eller inte utan om det överhuvudtaget tas upp något i saltvatten eftersom just saltvatten används för att dra ut uppfångade molekyler och ersätta dessa med natrium. Läs hela stycket som du citerade så ser du att avsnittet om att zeeoliter inte fungerar i saltvatten gäller alla av de olika grupperna, inklusive Clinoptilolites.

Alla beskriver hur zeeolit fungerar men ingen beskriver hur det regenereras - varför tror du?

För övrigt ger jag upp den här disk nu, det börjar likna religon.

MVH Lasse

Uffe2 - Har du de förutsättningarna så tror jag att det fungerar - det går att bygga om fläktarna så att de bara blåser in på rören utan att röra vattenytan. Jag gjorde rent mina rutor med en vanlig algmagnet. Om du sluter locket (över vattenytan) kan du ju också i värsta fall placera en fläkt som blåser mot glasets yttersida så du effektivt transporterar bort värmen.

Jag kollade med importören i den tråd som Nizztoz hänvisar till - det är glas.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar på att man kanske ska köpa en mindre peltier-element med en påmonterad "PC-"fläkt, som man sedan sätter (med lim & kiselfett)

direkt på karet glas och på baksidan av karet.

Då kan man t.o.m. få vattnet att bli kallare än omgivningstemperaturen.

Jag får fundera vidare .....

En IceProbe kanske skulle vara något att hänga i julgranen? Det största problemet förutom att få tag på en är dock att man behöver borra ett litet hål för proben.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att vara nå jäkla viktigpetter, men varför krångla till det med en massa teknisk mumbojumbosnack?

I mitt skummarlösa nano (mollyhotell) har jag LS i facken, jag byter 8 liter vatten varje vecka, och detta fungerar. Mina erfarenheter av filtersvampar å annat material är bara att jag får en jävligt hög nitrat.

Kanske jag som tänker för lite, men fungerar gör de då :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ofta och hur mycket fyller du på osmosvatten ?

Hur manga watts belysning har du?

Inte för att vara nå jäkla viktigpetter, men varför krångla till det med en massa teknisk mumbojumbosnack?

I mitt skummarlösa nano (mollyhotell) har jag LS i facken, jag byter 8 liter vatten varje vecka, och detta fungerar. Mina erfarenheter av filtersvampar å annat material är bara att jag får en jävligt hög nitrat.

Kanske jag som tänker för lite, men fungerar gör de då :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ofta och hur mycket fyller du på osmosvatten ?

Hur manga watts belysning har du?

Jag fyller bara på typ 1gång i veckan, mellan vattenbytena menar jag då.

Bara vanligt vatten, äger ingen osmos :)

Belysningen är bara den inbyggda 24wattarn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...