Gå till innehåll

Någon som provat? - ultrapowerphos


Henrik.Å

Rekommenderade inlägg

www.faunamarin.de/eng/ultrapowerphos.php

När min rowaphos tar slut så tänkte jag prova denna fosfatremovern, finns det någon skillnad på denna och rowaphosen? eller är det precis samma och man kan lugnt köra på med denna istället?

Tänkte på om det kan vara något nytt som man bör tänka på....

Är det någon som har erfarenhet av denna produkten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

www.faunamarin.de/eng/ultrapowerphos.php

När min rowaphos tar slut så tänkte jag prova denna fosfatremovern, finns det någon skillnad på denna och rowaphosen? eller är det precis samma och man kan lugnt köra på med denna istället?

Tänkte på om det kan vara något nytt som man bör tänka på....

Är det någon som har erfarenhet av denna produkten?

Jag kan med 90% säkerhet säga att det e samma produkt( ifrån e ganska så säker källa) Skillnaden e väl att Fauna e billigare. Det finns även annan fosfat remover ifrån Fauna som sänker fosfaten exremt fort. Så ta inte fel bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag kollade på deras hemsida och de hade en aluminiumbaserad fosfatremover också den undviker jag gärna, har hört att det inte ska vara bra... det kanske var den du menade.

Hörde av en person att när man använder denna ultrapowerphos så bör man mata extra mycket för att tillföra mer fosfat än vanligt, just för att den är så effektiv.

Det var då jag började fundera... ifall man kanske bara skulle köra den i reaktorn ena halvan på dygnet eller göra någon annan förändring?

Ok så den här ersätter rowaphosen mer eller mindre rakt av?

Gött o höra mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var nog denna texten jag tänkte på när jag läste att Ultraphos är aluminiumbaserad

The phosphate targets mentioned above can be easily reached with ROWA®phos, which effectively binds PO4 without negatively influencing the water in your tank. With ROWAphos, release of potentially toxic substances like aluminum will NOT occur. When exhausted, the product does NOT release phosphate back into the water. ROWAphos should be used regularly, especially in aquaria with very sensitive fish (discus, for example) and in reef aquariums with complex living systems.

Som jag fattat det är rowaphosen järnbaserad och den motsvarande då Ultraphos är aluminiumbaserad?

är inte det bättre med en järnbaserad fosfatborttagare än en aluminiumbaserad?

aluminium har alltid 3+ laddning medans järn kan ibland ha 2+ eller 3+ laddning så överlag borde den vara effektivare att binda fosfat, aluminium kan ju sätta sig på fiskarnas gälar och hindra andningen, därför blir jag orolig över att stoppa i en aluminumbaserad fosfatremover....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Ultrapowerphos är den vanliga järnhydroxid baserade varianten som är avsedd för permanent användning och som inte fäller ut när den mättats.

Ultraphos är alubaserat och är avsett för korttidsanvändning men är extremt effektiv

Det finns ett tredje alternativ: Ultra-sil, vilket också är järnoxidbaserat fosfatremover men med effektivare upptag av silikat/kisel.

Det viktiga är att följa bruksanvisningen noga, att mjukstarta och inte överdosera!

Mvh Leffe - JR/Tritonakvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Ultrapowerphos är den vanliga järnhydroxid baserade varianten som är avsedd för permanent användning och som inte fäller ut när den mättats.

Ultraphos är alubaserat och är avsett för korttidsanvändning men är extremt effektiv

Det finns ett tredje alternativ: Ultra-sil, vilket också är järnoxidbaserat fosfatremover men med effektivare upptag av silikat/kisel.

Det viktiga är att följa bruksanvisningen noga, att mjukstarta och inte överdosera!

Mvh Leffe - JR/Tritonakvarium

Tack Leffe!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Ultrapowerphos är den vanliga järnhydroxid baserade varianten som är avsedd för permanent användning och som inte fäller ut när den mättats.

Ultraphos är alubaserat och är avsett för korttidsanvändning men är extremt effektiv

Det finns ett tredje alternativ: Ultra-sil, vilket också är järnoxidbaserat fosfatremover men med effektivare upptag av silikat/kisel.

Det viktiga är att följa bruksanvisningen noga, att mjukstarta och inte överdosera!

Mvh Leffe - JR/Tritonakvarium

Precis den info jag sökte efter, tackar tackar

Då jag är ute efter en fosfatremover som jag kan ha i en längre tid och som inte fäller tillbaka något när den är mättad så blir det då Ultrapowerphos jag ska köra på och det är denna som är likvärdig med rowaphosen.

Ok då är jag med

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...