Gå till innehåll

Välja pump till kalkmixer...


Wotan

Rekommenderade inlägg

Ska koppla en nyinköpt Deltec Km500 till den automatiska vattenpåfyllningen. Vet dock inte vilken den bästa pumpen att förse den med vatten är... Aqua Medics doserpumpar känns lite osäkra... Strypa en 250l/h pump är en annan möjlighet men känns även det osäkert med fluktuerande vattentillförsel. Har en Grotech SLD 1800/2 men med en maxkapacitetpå 1800 ml/dygn så är det inte heller så bra... Så här står man... Skulle behöva lite input på hur ni har löst det hela/skulle ha löst det hela på bästa sätt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa alternativetet som jag ser det nu skulle vara att köpa en GroTech SP4800S vilket kan leverera 4.8 l/h om det skulle behövas... Känns som lite overkill och skulle vilja hitta ett billigare alternativ...

Inga fler åsikter i frågan? Annars blir det att knåpa ihop ett t-kors ändå, suck...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, det är klart. Lutar nog åt att det blir så i slutändan ändå, det är en billig lösning. Men jag tycker fortfarande att den inte är riktigt bra och skulle gärna använda mig av en bättre lösning. Blir skeptisk av det faktum att en mixer kan svämma över då den inte har ett fastskruvat lock som nitratfilter har ifall det skulle bli något galet med strypningen, och Murphys lag ska man inte ta för lätt på...

Antar att andra kör med t-kors till mixern, hur tycker ni att det funkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, det är klart. Lutar nog åt att det blir så i slutändan ändå, det är en billig lösning. Men jag tycker fortfarande att den inte är riktigt bra och skulle gärna använda mig av en bättre lösning. Blir skeptisk av det faktum att en mixer kan svämma över då den inte har ett fastskruvat lock som nitratfilter har ifall det skulle bli något galet med strypningen, och Murphys lag ska man inte ta för lätt på...

Antar att andra kör med t-kors till mixern, hur tycker ni att det funkar?

Hur menar du att den ska svämma över? T-korset sitter väl på tillloppet? Utloppet styrs väl av nivåvakten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

T-korset sitter på tilloppet ja. Nivåvakten kommer att styra tillförseln av vatten till mixern genom att den ger ström till den strypta pumpen som pumpar vatten till mixern vilket sedan skulle droppa ut i sumpen.

Sedan kan det svämma över iom. att det kan bli något fel med strypningen vilket gör att flödet då ev. skulle bli för högt till mixern vilket utloppet inte skulle hinna med att få undan. Kalmixrar har även en tendens att kalka igen vid utloppet och skulle man då vara lite slarvig med städningen så skulle denna effekt bli större då det väl händer. (Slarvig städning skulle förvisso kunna leda till detta scenario ändå men peppar, peppar).

Men som sagt, detta skulle vara ett värsta falls scenario... Men ett fullt möjligt sådant som jag ser det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...