Gå till innehåll

Allt i ett sump


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

Har suttit och skissat lite på en ny sump.

Tanken är att ha så mycket som möjligt inbyggt i sumpen, inklusive kolfilter mm.

Några exakta mått har jag inte, men ungefär 70x35x40 blir yttermåtten.

Som ni ser på skissen rinner vattner ner från ytavrinningen genom en filterpåse och ut i skummarfacket, skummaren matar direkt till refugium/dsb -delen (eller över kanten på glaset).

Sedan rinner vattnet över till skitfällan och genom bafflarna till returfacket.

Returpumpen matar sedan rowafiltret (med 500 l/h?) , genom kolfiltret till refugiumet över glaset.

Denna matar oxå svavelkulorna (med 2 l/h?) som sänker ph och rinner sedan över till korallgruset, som släpper calcium pga det låga ph och därmed delvis höjer ph igen, och man får ett ca tillskott i vattnet.

Kan ju använda universalfilter till filtermediat, istället för att limma massa fack som blir bökiga att göra rent.

Men tror ni att principen skulle fungera?

post-2410-14468913308357_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har suttit och skissat lite på en ny sump.

Returpumpen matar sedan rowafiltret (med 500 l/h?) , genom kolfiltret till refugiumet över glaset. Denna matar oxå svavelkulorna (med 2 l/h?) som sänker ph och rinner sedan över till korallgruset, som släpper calcium pga det låga ph och därmed delvis höjer ph igen, och man får ett ca tillskott i vattnet.

Kan ju använda universalfilter till filtermediat, istället för att limma massa fack som blir bökiga att göra rent.

Men tror ni att principen skulle fungera?

Jag satt precis och tittade på din skiss och funderade... "varför inte?"

Tycker detta var ett bra genomtänkt alternativ.

Några grejjer jag funderar över:

Skicka kalkberikade vattnet över till refugiumet? Byt plats på bubbelfälla/returfacket med refugiumet?

Hur kommer du mäta flödet över till svaveldelen? Droppräknare? Kommer den att klara att "trycka" vattnet nerifrån och upp i så fall? (Ska inte svavlet vara anaerobt, alltså syrefritt = tättslutande?)

Vilka universalfilter till filtermediat tänker du på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag satt precis och tittade på din skiss och funderade... "varför inte?"

Tycker detta var ett bra genomtänkt alternativ.

Några grejjer jag funderar över:

Skicka kalkberikade vattnet över till refugiumet? Byt plats på bubbelfälla/returfacket med refugiumet?

Hur kommer du mäta flödet över till svaveldelen? Droppräknare? Kommer den att klara att "trycka" vattnet nerifrån och upp i så fall? (Ska inte svavlet vara anaerobt, alltså syrefritt = tättslutande?)

Vilka universalfilter till filtermediat tänker du på?

Tackat för dom tipsen.

Flödet har jag inte funderat övr hur det ska kollas, men det löser sig säkert.

Funderade på ett sånthär filter.eller rättare sagt 4.

storplugg.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...