Gå till innehåll

Mina Mangrove frön kom idag


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hejsan alla glada personer!!

Kan glatt informera att mina 10 mangrove skott/frön kom idag

Skall sätta dom i sötvatten så dom gror fortare å får ett bra rotsystem och bladverk innan invänjning till huvudkaret.

Tack för hjälpen Tommy N

Väntarspänt på att få en brainformation från dig Tommy hur man bäst odlar upp dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag såg jag att mina Mangrovefrön har slagit rot efter 1 vecka i sötvatten och stående i Fönstret. Det är små små rötter ca 1-2mm långa,

Hur går det för er andra som beställde utav Tommy!??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite fakta som A. Thiel har tagit fram i försök! Men ta dem med en nypa salt för jag har inte kunnat verifera dem!

Förutsättningarna var följande:

De hade 6 st akvarier på ca 80 liter vardera med ca 10 kg levande sten, en gul kirurg samt en skummare av samma fabrikat i alla akvarier.

I hälften av akvarierna hade de placerat 2 mangroveplantor utöver det ovan nämda och över ett år såg mätvärdena så här!

phos.jpg

nitr1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey tackar

Ja då får man ut att det är bra med Mangrove att dom "äter" upp Nitrat och Phosfat värderna.

Ja jag skall ha 6st i det stora 3 i det kommande karet och 1st i mitt Nanokar

men lika effektiv som ovan bilder med att mäta kanske jag ej gör..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glöm bara inte att mäta magnesiumhalten noga när du har mangrove i burken, tyvärr så går det åten deli saltutsöndringsprocessen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mmm, själv har mina också slått lite rötter, en utav dem har börjat växa bra nu och är uppe i en 5mm nu =) men sitter och funderar på en sak;

på toppen så är det en liten spets (ca 1 cm lång-smal). på en del utav mina så är de avbrutna (torkat i frakten antagligen och sedan ramlat av av sig själv) kommer dessa att ta sig tror ni? då det är antagligen den som är upphov till första bladet. jag har en fin somdet kommer röttetr på men som tyvärr har en"bruten" topp.

hur håller ni era? fuktigt? jag duschar mina minst en gång om dagen samt har täckglas på 150 karet som är som en liten kovös för de små liven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ÄNTLIGEN så har mina mangrove återhämtat sig efter en tids mjuket å ovilja att sätta rot.

Efter att jag satte in dom i karet i en sötvattensbunke med MH:n som ljus så tog det bara en vecka för att de skulle se ut så här igen.

wrang_mangrove1.jpg

wrang_mangrove2.jpg

Tack tommy för att du hjälpte mig med mina skrumpnande "rötter/skott" till ett friskare liv igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar jag också bli intresserad av att skaffa mangoverötter. Wrang och ni andra som använt det här en tid, kan inte ni skriva ner era erfarenheter, bra och dåliga samt varifrån ni skaffat dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inga erfarenheter ännu men jag har 10st skott som kommit en bit på väg. Köpte dom via Tommy Norberg för att köpa nu så börjar det väll se mot sitt slut att de skickar till Europa. Hörde att Tommy skulle få sin nästa sändning i veckan kanske.

Håller på att skola in en mangroveskott till karert de andra står fortfarande i sötvatten för att få fina rötter.

Kommer nog att köra en DSB ändå så att dom kan stå där i

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag slängde ner alla mina i sumpen direkt å dom verkar trivas har rötter som är ca 10cm långa och har fått sina första två blad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beställer från USA men oftast så är dom ej så glada att skicka, tack vara Tommy Norberg så fick vi detta gjort ändå.

Bästa tiden att beställa é på våren/sommaren så att det är garanterat varmt ute. Tror att det börjar dra ihop sig mot ett slut för att beställa för i år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bearbetat en firma nu i 3 veckor för att få iväg en sändning och den är tyvärr redan fulltecknad.

Jag kan ordna en sändning till men det kan ta en liten tid! Troligvis så blir det inte frön då för det är aldeles i slutet av säsongen just nu för frön utan rötter och blad!

Men finns det intresse så kan jag ordna hem mer plantor, fast då handlar det om frön som redan har grott eller är färdiga plantor! Men för att de skall skicka så behöver jag komma upp i många plantor!!!!

Minst några hundra! Jag tror att priset kan handla om runt 30-40 kr/st för dess men det är en kvalificerad gissning. Går det att få tag i bara frön handlar det om ca 20 kr/st

Det rekomenderas 1 planta/us gallon om man vill få en god effekt på akvariet och eventuellt kunna köra utan skummare. Men varje planta ger lite effekt i systemet!

Alltså:

Minst 20 plantor/beställning eller fler!

Förskottsbetalning

skicka en intresseanmälan till mig tommy.annika@gamma.telenordia.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta jag skrev fel i hur många plantor man behöver per liter vatten!

Rätt ska vara 1 mangrove på ca 20 liter vatten!

Då skall men enligt experterna få ett system som kan klara sig utan skummare! Eller så kan man mata mer i sitt befintliga system! Men även om man tar ett mindre antal än så så får man ändå en mycket possitiv effekt på vatten kvaliteen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jippi första bladet har nu utvecklats. Detta skott har massa små rötter å de andra ser lika uppsvällda ut så de skall la komma snart de med smiley32.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren!

Jag är mitt uppe i ett akvariebyte, så jag kan vänta. Men när något mer konkret förslag dyker upp, så är jag med och det gäller både frön och plantor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jippi alla mina mangroveskott har massor av rötter å 2 blad per stängel.

Skall bli riktigt kul att sätta ner dom i karet och sumpen. Undra bara om de växer lika bra i saltvatten som i sötvatten. Har dom förövrigt nu en behållare i överrinnings hörnan med sötvatten tillsätter lite saltvatten i veckan för att de skall vänjas in med saltvatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg på Reef Zone i Örebro att dom har Mangrove plantor i sin korallburk !

Ser rätt så kul ut men hur gör man hemma ?

Kan jag hadom i sumpen ?

Och måste jag belysa den iså fall ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jajamensan de kan bli 10 - 15 meter höga!

Men man beskär dem regelbundet för att hålla dem små!

Med beskärningen tar man även bort de näringsämnen som plantan har tagit upp ur vattnet och omvandlat till blad, rötter och ved!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Norberg:

Vad är det bästa ljuset för att de skall trivas i sumpen??

Räcker ett 18watts lysrör för 10st plantor med platsen 10x60cm för dom...

har du nått tipps hur man beskär dom bäst, inte för att jag nu behöver detta just nu med om ett år sedan. De kommer att ha en växthöjd på ca 50cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...