Gå till innehåll

Mina Mangrove frön kom idag


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

De är ju väldigt toleranta och anpassar sig väl efter det ljus de får! Men Jag skulle nog rekomendera att du satte dit 2 st 18W lysrör med reflektorer. De är ju 10 st så de kommer annars troligen att skymma varandra när de växer till. Andvänd lysrör som har rött i sig, helst runt 6500K! Uppåt kan du nog gå hur högt som hellst i effekt bara du inte bränner bladen av värmen! Mer ljus = snabbare tillväxt!

Du kan ju beskära dem som sagt när du vill! Huvudsaken är att de minst har ett bladpar kvar efter din första beskärning, hellst två bladpar! Sparar du två par minskar du risken att skära bort anlagen till nya grenar som finns mellan bladstammen och plantans stam. När de nya grenarna har blivit så långa som du vill ha dem , klipper du dem och sparar minst ett bladpar! Så håller du på tills plantan har blivit för stor och då kan du göra en föryngringsbeskärning, eller byta ut den mot en ny liten planta!

Jag har själv ett ca 100 l stort akvarium med ett clownpar i (3 turbo, 1 eremit, 2 rörmaskar, massor med skivanemoner). Som filtering i det akvariet har jag ca 15 kg levande sten, lite caulerpa samt 8 mangroveplantor. Ingen skummare! Byter ca 10 % vatten i månaden. cirkulationen ca 2x500 l/h. Belysning ca 60w lysrör. Akvariet står direkt innanför ett fönster i österläge så det får dagsljus under förmiddagen! Då jag startade akvariet använde jag begagnat vatten från mitt stora akvarium!

I det akvariet har jag efter ca 3 månader ingen alg tillväxt på rutorna, ingen hinna på vattenytan, klart vatten och ett nitrat värde på ca 2 mg/l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina har just fått sitt andra bladpar...En av dom åkte ner i Akvariet härom dagen.Ser trevligt ut med lite grönt ovanför vattenytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...