MattiasN Postat 12 november 2006 Postat 12 november 2006 Jag har kört med caulerpa i sumpen nu under 2 åmander, har haft konstant belysning och hyfsad tillväxt. Jag har kört belysningen 24/7 för att jag läste att det var ett bra sätt att minska risken för krascher (ihop med regelbunden gallring), men har funderat ett tag på att dra ner tiden och ha släckt under åtminstone några timmar mitt på dagen. Frågan är väl om tillväxten avtar eller om risken för krasch ökar?Hur gör ni andra med caulerpa?MvhMattias Citera
crille Postat 12 november 2006 Postat 12 november 2006 jag kör 13,14 timmar,men gallrar ordentligt en gång i veckan,a la stigigemla,han har ju kört caulerpa länge. Citera
GustavF Postat 12 november 2006 Postat 12 november 2006 Det är väl även ganska vanligt att köra sina makroalger på omvänd fotoperiod för att få ett stabilare pH. Om du kör dina vanliga lampor 12H så är det alltså tänt för caulerpan övriga 12H men släckt när de vanliga lamprna är tända. Citera
MattiasN Postat 12 november 2006 Författare Postat 12 november 2006 jo om jag släcker så blir det under dagen. Däremot tror inte att jag kommer precis motsatt tid som i karet, har en känsla av att det blir lite för lite med 12h för caulerpan. Men fler tankar? Citera
crille Postat 12 november 2006 Postat 12 november 2006 nja,12 timmar är väl ganska naturligt,men du kan säkert dra på fler timmar. Citera
Ingvar Hellmalm Postat 12 november 2006 Postat 12 november 2006 Jag körde 14tim med omvänd belysningstid d.v.s. släckt när det var max i karet. Citera
Vargklo Postat 12 november 2006 Postat 12 november 2006 Jag kör 24/7. Tillväxten är dock ett mysterium för mig. Från att ha haft stark tillväxt, och därigenom stora skördar, är det nästan stopp i tillväxten för mig nu. Det var flera månader sedan det fanns överskott att skörda. Mysko... Jag har i och för sig omärbart fosfat och mkt lågt nitrat, men det borde ju växa ändå tycker man... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.