Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Jag har kört med caulerpa i sumpen nu under 2 åmander, har haft konstant belysning och hyfsad tillväxt. Jag har kört belysningen 24/7 för att jag läste att det var ett bra sätt att minska risken för krascher (ihop med regelbunden gallring), men har funderat ett tag på att dra ner tiden och ha släckt under åtminstone några timmar mitt på dagen. Frågan är väl om tillväxten avtar eller om risken för krasch ökar?

Hur gör ni andra med caulerpa?

Mvh

Mattias

Postat

jag kör 13,14 timmar,men gallrar ordentligt en gång i veckan,a la stigigemla,han har ju kört caulerpa länge.

Postat

Det är väl även ganska vanligt att köra sina makroalger på omvänd fotoperiod för att få ett stabilare pH. Om du kör dina vanliga lampor 12H så är det alltså tänt för caulerpan övriga 12H men släckt när de vanliga lamprna är tända.

Postat

Jag kör 24/7. Tillväxten är dock ett mysterium för mig. Från att ha haft stark tillväxt, och därigenom stora skördar, är det nästan stopp i tillväxten för mig nu. Det var flera månader sedan det fanns överskott att skörda. Mysko... Jag har i och för sig omärbart fosfat och mkt lågt nitrat, men det borde ju växa ändå tycker man...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.