Gå till innehåll

Vilken T5-armatur?


GustavF

Rekommenderade inlägg

Hehe... nu gräver jag upp en gammal tråd som jag själv skapat. Det har ännu inte blivit något fraggakvarie, men nu är jag sugen igen. Det blev ingen 6x24W från Fauna Marin för de har tydligen valt att inte sälja 24W-modellerna p.g.a. problem med längd på drosslarna om jag minns rätt.

ATI har ju haft massor med problem, men deras armaturer skall nu ha kommit i en ny version? Någon som vet något om detta? Sunpower är fortfarande billig, men om det fortfarande är problem med kvalitet och kundsupport så känns det tveksamt.

Det går förstås också att bygga eget. Kanske 4x24W med måsvingereflektorer skulle kunna vara något? Skulle ju kunna göra något liknande Sunpower men kanske i akryl/plexi? Då blir det ju också fläktkylt och trevligt, men jag är verkligen ingen elektriker så risken finns ju att det blir livsfarligt. Hur fuktskyddar man drivdonen om det samtidigt skall blåsa frisk luft över dem? Kostaden för egenbygge blir ju tyvärr typ samma som för en Sunpower.

Några andra förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njae... de skall ha gjort om både Sunpower och Powermodul p.g.a. tidigare problem. Vet dock inte vad de gjort om eller om det är synligt eller inte.

Akvariet blir troligen bara ett litet fjuttkar på 60x30x30. Det är nog allt jag kan få tillstånd för här hemma :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ATI använder inte längre osrams drosslar. Jag kommer inte ihåg vilket märke de bytt till. De ringde upp mig när jag hade problem med min 4x24w. Fick nya hållare och nya drosslar + 4 nya rör som kompensation för strulet. De kan vara dåliga att svara på mail men ibland blir man överraskad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, ATI:s PowerModule är inte en ny produkt så den är det inte.

SunPower "gen 2" (om man nu får kalla den det) är lite annorlunda och har lite förbättrat bländskydd bland annat. Sedan är säkert innandömet åtgärdat, byte från Osram var nog en höjdare då vi själva har haft det lite si-och-så med Osrams prylar på jobbet. :-)

547488f4e167ffb63a9e5629c41845b2.jpg

ATI SunPower på ATI:s hemsida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ATI använder inte längre osrams drosslar. Jag kommer inte ihåg vilket märke de bytt till. De ringde upp mig när jag hade problem med min 4x24w. Fick nya hållare och nya drosslar + 4 nya rör som kompensation för strulet. De kan vara dåliga att svara på mail men ibland blir man överraskad

Tack. Skönt att veta att de ordnar upp sina problem även om de är kassa på att svara på mail.

Nej, ATI:s PowerModule är inte en ny produkt så den är det inte.

SunPower "gen 2" (om man nu får kalla den det) är lite annorlunda och har lite förbättrat bländskydd bland annat. Sedan är säkert innandömet åtgärdat, byte från Osram var nog en höjdare då vi själva har haft det lite si-och-så med Osrams prylar på jobbet. :-)

547488f4e167ffb63a9e5629c41845b2.jpg

ATI SunPower på ATI:s hemsida

Tack så mycket. Fick just samma information från en tysk webshop. Den "nya" versionen var just nu i produktion och skulle inkomma om ca 2 veckor.

Lutar åt en Sunpower nu. Det lilla jag skulle tjäna på att bygga själv förlorar jag verkligen i tid och kvaliteten blir nog inte direkt bättre :P

En annan fråga rörande detta lilla fraggkar rörande cirkulationen. Funderar på en ensam Nanostream 6025, men tror ni det blir för mycket blås eller kanske för laminärt med bara en strömningskälla?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet blir troligen bara ett litet fjuttkar på 60x30x30. Det är nog allt jag kan få tillstånd för här hemma

Kan rekomendera ett aquaels lilla set, ta armaturen och skicka den till någon du hatar. Det kostar ca 550-700 och akvariumet gör sig bra utan armatur liggandes och döljer kanten. Annars tror jag starkt på att bygga eget eller beställa ett grundare akvarium. Ska du ändå bara ha fraggar så behöver du kanske inte hela vattendjupet (höjden). Jag har ett aquael till fraggkar idag och själva tanken är snygg. Sedan har jag alldeles för ruttet ljus och kass cirkulation för att det ska fungera bra som fraggkar.

De blir nog rejält med flås med 6025 i ett 54L.

Själv kör jag med original rutten Aquaels innerpump ca250L tim, micro-jet 400L/tim och Rio-nanoskimmer 200L/tim, en total cirkulation på ca 800L/tim vilket är på tok för lite har jag märkt. Om du ska köra SPS och acroporor vill du garanterat ha mer flöde =-)

Om du vill slippa laminärt flöda kan du köpa en vanlig cirkulationspump och koppla på en hydor flo, om jag inte mins rätt pallar dom 1200L/tim dock snor dom en hel del av vattenflödet.

Jag skulle nog köra på 6025.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är just ett gammal AE-kar som jag skall använda. Det ligger ändå bara o skräpar. Det är också i princip det största kar jag har plats för så det blir rätt bra. Det är mycket möjligt att jag inte tankar vatten hela vägen upp för att på så sätt få det grundare.

Har också funderat på en Rio-nanoskimmer. Drar den ur något äckel ur din burk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rio-skummaren fungerar superbt i den mening att den drar ur en massa skit ur burken. Blev positivs förvånad av att en skummare för 250:- fungera så bra. Dock låter min en hel del, kan bero på att jag en gång fick i lite korallkross i skummarpumpen då jag rörde runt i burken. Vet inte om jag lyckades få ut allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...