Gå till innehåll

Vilken T5-armatur?


GustavF

Rekommenderade inlägg

Har efter en hel veckas funderande fortfarande beslutsångest så nu tänkte jag be om era åsikter :) Skall sätta upp en liten fraggtank och tänkte belysa den med T5. Nedan kommer lite alternativ jag tänkt över och lite för-och nackdelar:

Aqua Connect Lumimaster 4x24W

Pris: 200 Euro inklusive 2 Osram 67 och 2 Osram 886. 175 utan rör

+Billigast

-Ingen fläktkylning

ATI Sunpower 4x24W

Pris: 175 Euro utan rör. 225 med valfria ATI-rör.

+Rel billig

+Fläktkylning

+Bra paketpris med rör

-Ful som stryk (skall inte byggas in)

-Lång leveranstid?

+-Stänkskydd

ATI Sunpower 6x24W

Pris: 210 Euro utan rör. 250 med valfria ATI-rör.

+Billigast/W

+Fläktkylning

+Bra paketpris med rör

-Ful som stryk (skall inte byggas in)

-Lång leveranstid?

+-Stänkskydd

ATI Powermodul 4x24W

Pris: 235 Euro utan rör

+Fläktkylning

+Vacker

-Lång leveranstid?

-Inget fint paketpris med rör

+-Stänkskydd

ATI Powermodul 6x24W

Pris: 360 Euro utan rör

+Fläktkylning

+Vacker

-Lång leveranstid?

-Dyr

+-Stänkskydd

Fauna Marin 4x24W

Pris: 300 Euro med Fauna Marins rör

+Fläktkylning

+Inlusive Fauna Marins annars dyra rör (bättre än ATIs?)

+Går att köpa på JR till Tysklandspris, slipper då även frakt

+-Snyggare än Sunpower men fulare än Powermodul

+-Stänkskydd

Fauna Marin 6x24W

Pris: 380 Euro med Fauna Marins rör

+Fläktkylning

+Inlusive Fauna Marins annars dyra rör (bättre än ATIs?)

+Går att köpa på JR till Tysklandspris, slipper då även frakt

+-Snyggare än Sunpower men fulare än Powermodul

+-Stänkskydd

Hemmabygge

Pris ?:-

+Kan byggas som man vill

+Går att ha måsvingereflektorer

-Tveksamt om det är värt besväret

-Inte mycket billigare än färdigköpt

Bäst "bang for the buck" ger ATI Sunpower 6x24W vilket förstås är lockande. Ser dock ut som an*s (iaf på de få blider jag sett på den på nätet). Fauna Marin ser bättre ut, men kostar nästan 50% mer.

Åsikter mottages tacksamt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag beställt från tyskland har landat hos min handlare inom en vecka... beror nog lite på vilken butik du använder.

Om du ändå gör dig besväret att sätta upp ett fragkar blir det väl inte så mycket extrajobb att bygga in den? Personligen hade jag kört på Sunpower 6*24, det är väl ändå watten du är ute efter? Alternativt fauna marin 6*24 hos JR om du har råd.

Edit: dock har jag inte sett dessa måsvingar, så det har jag ingen komentar om

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett akvarie till övers som jag tänkte använda som fraggkar, men till det är nog nästan 6 rör overkill. Men om det funkar så kanske det blir ett något bredare kar framöver och då är det skönt att vara framtidssäkrad.

Enl. personlig korrespondens så finns det även en åsikt om att Fauna Marin ev har högre kvalitet på sina grejer då allt är tillverkat i Tyskland. Även också att Osram-donen skulle vara av lite högre kvalitet och ge lite mer ljus än noname-don. Några kommentarer till detta?

Alla armaturer kanske är bra helt enkelt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köpa ATI. Nya reflektorer - antagligen måsvinge efter som de säljer måsvingereflektorer separat. Aktiv fläktkylning och snygg.

Men vad har du tänkt att ha för kar? Jag har fyra rör till mitt fraggkar (h x b = 35 x 50cm) och allt utom Acroporor växer bra. Acroporor växer men de växer bättre i i mitt stora i starkare ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men kan det verkligen vara måsvingereflektorer i Sunpower? Den är nämligen bara 30 cm bred i 6-rörs varienten och 20 cm bred för fyra rör. Mina Deltec måsvingereflektorer är 7 cm breda.

Karet jag skall troligtvis börja med är bara 30x30. Men om jag köper blommor till min bättre hälft kanske jag kan sätta in 35-40x60 eller något i den stilen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall definitivt ha fläktkylning Gustav. Inbyggda elektroniska ballaster utan kylning är ingen hit oavsett märke. Bytte nog min 30:onde sådan idag på jobbet, den var bytt för två år sedan. Sitter i täta armaturer utan aktiv kylning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det finns ytterligare en faktor att beakta i den här diskussionen, nämligen ytbehandlingen.

En del reflektorer är polerad aluminium, medan andra är coatade och helt spegelblanka, jag antar att detta spelar ganska stor roll också - kanske mer än formen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det finns ytterligare en faktor att beakta i den här diskussionen, nämligen ytbehandlingen.

En del reflektorer är polerad aluminium, medan andra är coatade och helt spegelblanka, jag antar att detta spelar ganska stor roll också - kanske mer än formen.

Och inte minst att man håller efter med rengöringen, annars hjälper inget....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har mailat ATI och frågat varför de inte använder sin egen måsvingereflektor. Men jag har hört att Fauna Marin också säljer måsvingereflektorer, någon som kan bekräfta eller dementera det? De har ju isåfall också valt bort dessa i sina färdiga armaturer, undrar varför. Kan det vara för att måsvingereflektorernas bredd gör att inte lika många får plats över karet och att man då får mindre totalt ljus/breddenhet även om man får mer ljus/W?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enl. personlig korrespondens så finns det även en åsikt om att Fauna Marin ev har högre kvalitet på sina grejer då allt är tillverkat i Tyskland. Även också att Osram-donen skulle vara av lite högre kvalitet och ge lite mer ljus än noname-don. Några kommentarer till detta?

ATI är väl tysktillverkat också?

ATI kör Osram-don:

5071d9a4a2336d4c4f3c6d0389956b73.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nedan kommer lite alternativ jag tänkt över och lite för-och nackdelar:

Aqua Connect Lumimaster 4x24W

Pris: 200 Euro inklusive 2 Osram 67 och 2 Osram 886. 175 utan rör

+Billigast

-Ingen fläktkylning

ATI Sunpower 4x24W

Pris: 175 Euro utan rör. 225 med valfria ATI-rör.

+Rel billig

+Fläktkylning

+Bra paketpris med rör

-Ful som stryk (skall inte byggas in)

-Lång leveranstid?

+-Stänkskydd

Vet inte om du har missat en detalj, men vad gör Aqua Connect Lumimaster snyggare (eller "inte ful som stryk") mot ATI:s Sunpower?

ATI Sunpower:

dd33400de36fa407e014f30b1dd41c41.jpg

Aqua Connect Lumimaster:

lumi5.jpg

Mig veterligen är det som skiljer dessa åt är två/tre saker:

  • Stänkskydd (ATI)
  • Aktiv kylning (ATI)
  • Möjligtvis bättre reflektorer på ATI?

Båda ser ut att vara stöpt i samma form och båda kör Osram-don, likt dom flesta andra på marknaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lumimaster skulle också hamna i fulkategorin, miss av mig. Ultra-Solaris är lite snyggare isvart tycker jag, men den enda armaturen som egentligen är snygg är väl Powermodul. Men det spelar nog inte så stpr roll egentligen. Det är ju som sagt bara till ett fraggkar.

Tack för bilden på insidan på ATI-armaturen.

Det är väl något i still med cashh.de jag hade tänkt mig, men mindre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också haft med "fulparametern" i mina T5-tankar och till sist kommit underfund med att det finns ingen anledning för mig att slänga extra slantar på designen, då det är funktionen man vill åt. Antingen bygger man in armaturen eller gör något hemsnickrat åt fulheten...

Angående designen; Säg att du har byggt bänken i fin björkträ med feta/breda lister i över och underkant på burken... Ta samma list och gör en ram som du sedan fäller ner Sunpower-armaturen i - både Lumimaster och Sunpower har vinkelhakar på kortsidorna som gör detta busenkelt. Med en geringsåg får man även till 45-graders vinklar så inget ändträ syns... Blir kanonfint, säkert lika estetiskt tilltalande som Ralf Prehns finfina fraggtank.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...