Gå till innehåll

Nybörjare här =)


Erika-86

Rekommenderade inlägg

Något jag inte har fattat ännu är hur man får in alla koraller och annemoner och andra levande saker i akvariumet...

Hur sätter man dit dom? Limmar? eller fastar dom själv på stenarna?

Kan man ta allt med händerna eller använder man sig av någon tång??

Sätter man dit dom då det är vatten i eller gör man det då karet står tomt.?

Limmar man levande stenarna som man vill ha dom på varandra eller lägger man bara dit dom???

-------------------------------------------------------------------------------

Har jag fattat rätt eller kan någon rätta mig?!

1. Man fyller karet med vatten, ordnar det så det blir ett bra saltvatten?!

2. Man stoppar ner levande stenar.. eller gör man det före man häller i vatten??

3. Man limmar fast koraller och annemoner på stenarna, hur man nu klarar av det??

4. Fisken placeras i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj. Mångra frågor och många av svaren finns här på forumet, så det är bara att börja leta...

Vad gäller koraller, lite allmänt:

Tänkt på att mycket är mer eller mindre giftigt i saltvattensvärlden, detta då det är det enda sättet för en korall att kunna "sno åt sig plats" av en annan. T.ex. har ett nässelgift som är väldigt starkt, så att hantera koraller och anemoner och vissa fiskar utan handskar är definitivt inget jag skulle vilja rekommendera.

Tång är ett bra hjälpmedel om man inte vill blöta ner händerna och laborera med handskar, men ibland är handskarna ett måste...

När du köper en korall är dom ofta limmad fast på en liten bit sten så det bara är att placera ut där den trivs bäst. Köper/får du "fraggar" (fragment) av en korall får du kanske den "omonterad" och då använder man ett speciellt lim, en form av deg, som härdar under vatten för att fästa korallbiten på en sten eller liknande. Det hör oftast till stenkoraller då dom har svårt att fästa sig själva på en sten.

Mjukkoraller däremot "växer fast" på stenar och är oftast det sätt för dom att utöka sin koloni. Där klipper man helt enkelt av en gren eller dylikt och binder fast mot en sten med ett gummiband, sedan väntar man några veckor och så har den vuxit fast och du kan lungt ta bort gummibandet.

Anemoner är ännu enklare, dom har en sugmun i foten som suger fast mot underlaget och kan också (rätt ofta) flytta på sig till ett nytt ställe, om den inte trivs.

Inplacering av koraller och andra djur görs alltid i ett redan inkört akvarium där saltvatten+levande sten har gått ett par månader och vattenvärdena är stabila.

Levande sten placeras oftast i en hög om man föredrar det, eller kan man göra det avancerat med att borra hål i dom och använda plaströr för att få häftiga revformationer och annat. För en nybörjare är det absolut det förstnämnda att rekommendera. Oftast väljer man dom "fulaste" stenarna i botten, dom som verkar sakna kalkalger och annat, samt lägger dom finare längst upp. Man ser väldigt lätt på en sten vilken sida som är upp, den ljusa sidan är undersidan.

Hittar du sten som är nästan helt vit är det sannorligt väldigt lite liv i den och den skulle kanske duga som "bas-sten" som bäst och priset lär vara därefter...

Hoppas det är svar på dina frågor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Många typer av handskar går bra.. Nu sist när vi flyttade sten så använde vi typ gummihandskar, som vi köpte på ica. Mycket smidiga, och så sitter de åt lite. Tyvärr är de tunna, så de går lätt sönder. Men man kan ju byta ofta =)

Någon annan gång använde vi helt vanliga diskhandskar, du vet sådana där gula snygga saker ;). Nackdelen kan vara att man får in massa vatten i dem, men å andra sidan finns det gummisnoddar.

Nässelgifter är du skyddad ifrån bara du har på dig handskar skulle jag tro. Men tvätta alltid händerna noggrant efteråt, även armarna.. eller alla delar av kroppen som varit i kontakt med vattnet, det är säkrast.

Jag har haft de ovan beskrivna tunna gummihandskarna och hanterat våra koraller med, och jag har inte fått några utslag efter det.

Det som annars kan hända om du hanterar levande sten med tunna handskar är att du kan få som små, små stickor, som påminner om glasfiber. Mycket obekvämt. Med lite tur så lyckas man plocka bort dem. De gör ingen större skada för övrigt, för utom obehaget då. De kommer från nåt som brukar kallas fireworm (tror jag, osäker).

Annars ska du vara välkommen hit till saltvattensguiden!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar också köra utan handskar,tycker det är smidigast så.

Men kanske inte alltid så smart,det är nog ganska lätt hänt att man inte sköljer ordentligt efter och sedan gnuggar sig i ögonen eller liknande..

bara för att man inte känner av det betyder de inte att det finns.

finns säkerligen massor med fler anledningar till att använda handskar,Fireworms,Mantisar,Isopods,krabbor o annat roligt som inte gillar när man rotar i deras hem.

M.v.h

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...