Gå till innehåll

Nybörjar frågor...


Thessan

Rekommenderade inlägg

Ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag, Dels undrar jag om ljuset, när jag höll på med reptiler använde vi UV rör, här används tydligen något som heter UV c okej så långt fattar jag vitsen, men när man sedan ser att det drivs med pump osv så fattar jag hm typ nada... kan ni förklara detta för mig.

Sedan fattar jag inte riktigt systemet så att säga, jag har varit i Kontakt med Hans på Drakfisken och fått klart för mig vad jag behöver i teknik och har fått en hel del klart för mig med hans hjälp -tackar jag för... Men han tycker att jag ska ha ett Fosfatfilter, var placerar jag detta? I sumpen innan skummaren eller innan returpumpen eller... ska jag ha något filter eller dyl i ytavrinningen? Eftersom jag är en praktiker och absolut ingen teoretiker så går inte infon ända opp ibland och helt klart undrar jag vad jag gett mig in i... tacksam för lätt förståelig hjälp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uv-rören är ej belysning för fiskarna utan det används genom att vatten pumpar igenom en behållare med UV ljustet för att döda parasiter, ta bort en del alg sporer mm.

Du kan läsa inlägg gällande UV-c här på guiden:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=81

Beroende på vad man ska ha för typ av akvarium och vad ens krav är mm, så kan man använda fosfatfilter. Men inget måste, jag använder det ej.

Kolla under 'nödvändig och anvancerad utrustning' :

http://www.saltvattenakvarium.nu/

för lite enkel infoamtion om en del prylar till saltvattensakvarium. Dock är allt ej nödvändigt i denna hobbyn. Allt beror på vad man vill ha/behöver/$ mm

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mm tycker nog att det e bäst.... alltsådant är jätte svårt att säga det som funkar i ett kar behöver inte fungera i ett annat.... ibland så blir det lite huvudbry... mina bekymmer började när jag hade haft igång mitt kar ett år... jag ville ha mera stenkoraller och då räckte inte min belysning till... fick köpa mh-lampor och du har jag T-5 rör ... sedan har jag funderat på kalkreaktor till mina stenkoraller... men jag kör med pulver och doserar själv i varje dag.... sedan finns det ju med fiskarna... man kan ju inte ha vilka fiskar som helst till koraller, räkor mm.... man får skynda långsamt ibland och tänka på vilka konsekvensor alla djur, ljus osv har..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...