Gå till innehåll

Yellow Pyramid Butterfly Hemitaurichthys polylepis


Ahab

Rekommenderade inlägg

Otroligt vackra!

Vet inget om deras matbeteende. Men såhär står det på WWM.

http://www.wetwebmedia.com/Hemitaurichthys.htm

Due to size and eating habits these B/Fs are fish-tank only members; they will pick apart nearly every invertebrate in time.

Foods/Feeding:

Butterflies come in many feeding modes and grades, some strictly coral polyp eaters, others sponge, benthic invertebrates, algae...

Hemitaurichthys spp. are zooplanktivorous, picking out small swimming or suspended animal matter as the currents bring them their way. In aquariums they quickly learn to accept all forms of meaty live, frozen, freeze-dried and flake foods. Take care that yours get adequate volume of feed; these are large, active animals that forage for food all during daylight.

http://www.meerwasser-lexikon.de/de/8/441/Hemitaurichthys/polylepis.htm

Här är ett lovande uttalande från Reefcentrals forum.

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=966926&highlight=Pyramid

have a Yellow Pyramid Butterfly, Hemitauricthys polylepis, in my 144 mixed reef and he has never shown any signs of bothering softies, LPS, or SPS. Doesn't bother fish or invertebraes either. He is basically the perfect citizen in my tank and is probably the most sociable fish in the tank (always there to greet me when I get in front of the tank).

I chose this fish based on the description in S. Michael's Reef Fishes handbook and it was pretty much spot on. Seems to be totally reef safe and has proved to be hardy (I have had him for about 9 months now). He immediately took to both frozen foods and nori sheets. The nori sheets were a bit of a surprise, but he likes to partake with his tang and siganus bretheren. I would highly recommend this fish if you are looking for a reef safe butterfly.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nix jag har inte haft dem men vid 2-3 tillfällen har jag varit 2-3 millisekunder från att köpa ett litet stim. Men valet har vid dessa tillfällen fallit på andra fiskar då jag redan har ganska många fiskar som blir stora!

Men de bör nog inte gå med alltför agresiva fiskar, jag tror att de vill nog gå i ett lite "snällare" akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha har nån lurat på dig ett gäng "mördartomater"!! :)

Du jag hade ett lekpar (A. clarkii) där honan var så elak att hon hoppade upp ur vattnet för att bita mig då jag var över akvariet!

Ha,ha! Ja får fan skylla mig själv att jag inte läste på innan jag köpte dom. Brukar alltid läsa allt jag kommer över när jag blir sugen på en ny fisk men icke i detta fallet. Honan har tagit en stor tugga ur stjärtfenan på min A.japonicus och skrämmt in mina Ocellarisar så långt det går i en Euphyllia som jag köpte av dig i Göteborg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

En av mina lokala handlare höll på att lura på mig ett ar sådana clowner men jag läste på lite om dem som tur va. Mina svarta clowner attakerar mig titt som tätt(rätt påfrestande) .

Hemitaurichthys polylepis de fiskarna är ricktigt snygga.

Hls Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äh, Frenatus är fina clowner... Har aldrig attackerat mig... Har dock tagit livet av 1-2 Ocellaris. Bossar även över min semicirculatus på 12-15 cm. Annars tycker jag de är ganska så lugna mot andra fiskar, bara de respekterar närområdet runt deras anemon... Av det jag läst om Hemitaurichthys polylepis så skulle jag inte se något problem med att ha dem tillsammas med mina Frenatus, även förutsatt min akvariestorlek...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tänkte bara meddela att Yellow Pyramid Butterfly Hemitaurichthys polylepis inte är att betrakta som revsäker. Trots att jag matar tre gånger dagligen med Ocean Nutrion Formula 1 och 2 mha foderautomat och 1 gång dagligen med artemia och mysis så har dom gått hårt åt en stor koloni av Zoanthus sp. som jag fått från Stig i Gemla. Detta är dock det enda dom ännu rört. Håller dom sig till den kolonin tycker jag nog ändå att det var värt det och ska kompletera med en tredje så fort Göran får hem en ny sändning från Filipinerna. Riktigt trevliga fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...