Gå till innehåll

Vad har du offrat för din hobby?


artemia

Rekommenderade inlägg

När man läser rubriken så man tänker kanske mer på pengar och tid som har sjunkit till saltvatten, men jag tänkte mer för prylar. Gick igenom nyss skåpet var finns allt som jag använder och har använt när jag har pysslat med karet. Konstig samling av hinkar, burkar med eller utan lock, rör, slangar. Och massor av saker som har på något konstigt set blivit akvariegrejer: spagettsil, tesil, diskborste, tandborste, min bäst Fiskars sax, mejsel, tong (alla rostiga nuförtiden), nylon strumpbyxor osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag flyttade mitt nano igår eftersom vi håller på att flytta. Jag hade ett par hinkar nyblandat saltvatten, dock hade jag blandat saltet "lite på en höft", så salthalten blev därefter och naturligtvis var vattnet för kallt då jag kollade.

Efter lite slabbande och hällande fram och tillbaks mellan osmos och saltvattenhinkarna tyckte min sambo att jag skulle ta vår dotters djuptallrik (då vi inte har mer än en uppsättning disk just nu), men där gick definitivt gränsen!

Har egentligen inte offrat speciellt mycket när jag tänker efter. Någon armatur har väl gått åt, lite plast-stekbestick, några plastlådor och slangar. Hittade en avdankad plastlåda med ur en sån där "kryddhållare" som sitter under skåpen i gamla kök... Fungerar perfekt till det mesta måste jag säga!

Ångrar än idag att jag inte tog fler av dom då dom är perfekt för allt från att ösa vatten till ösa salt eller sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Städspannen har funkat i alla lägen, en och annan saftbringare också.

Bestick, decilitermått, skålar och anant bra köksmaterial har väl kommit under karets lag in emellan.

När vi bygger vårt hus har jag blivit lovad att akvariet ska få sitt eget rum, så jag kan slabba bäst jag vill. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen så vågar jag inte ta en enda pryl från köket eller städskåpet och använda till akvariet. Är otroligt rädd att få diskmedel eller annan rengöringsprodukt i akvariet. Sköljer även alltid armar och händer noga innan jag stoppar ner dessa i akvariet. Försöker använda min akvariegripklo så mycket som möjligt istället.

Akvarieprylarna ska enbart användas till akvariet och köksprylarna enbart i köket är mitt motto. Skulla aldrig drömma om att ta en begagnad hink från städskåpet. Att köpa en ny hink kostar inte många kronor.

Detta efter en tabbe i min föredetta odlingslokal med diskmedelsrester som tog livet av fisk för många tusenlappar.

Däremot så är det många handdukar som blivit akvariehanddukar. Mycke slabbande som bekant i denna hobby.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte faktiskt enkomt för akvariets räkning hinkar med lock på ÖoB. Kostade en tjuga styck tror jag, men då var dom helt nya och klarar galant 10L vätska utan att söla. Sedan har man väl återanvänt salthinkar (har 3st 25L) till just saltblandingsändamål...

Jag tror inte heller på begagnade hinkar och jag är väldigt noga med att rengöra saker som gått i sötvatten ordentligt innan det får gå ner i saltvattnet. Sådant som varit kontakt med "diverse hushållsrengöring" är helt bannlysta.

Vad jag däremot inte är speciellt noga med är att tvätta händerna noggrannt innan... En tankeställare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Händerna tvättas alltid. och ofta spritar jag dem också. Och mopphinken var som sagt ny, men planen var att den skulle till städskåpet men den han aldrig så långt. Vet att jag har läst här om någon som inte tvättade händerna tillräckligt noga när han kommit hem från jobbet och dödade djur för x antal tusen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shit.

Nog har jag sett frenetisk aktivitet på skummaren direkt när man doppat ner handen i vattnet i närheten av skummaren, men jag har alltid ansett att händerna borde vara tillräckligt rena... Ännu en tankeställare.

borde väl vara tvärt om? fett från händerna stör väl skummaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shit.

Nog har jag sett frenetisk aktivitet på skummaren direkt när man doppat ner handen i vattnet i närheten av skummaren, men jag har alltid ansett att händerna borde vara tillräckligt rena... Ännu en tankeställare.

kan med vara att vatten nivån höjs lite när man stoppar ner händerna i karet och gör att det kan lättare 'svämma över' lite till skummarkoppen.

dock beroende på vart/hur man har skummaren installerad (tex i akvarium eller sump), och vilken modell samt hur stor volym på karet, hur snabbt extra volymen rinner undan till tex sump mm..

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan med vara att vatten nivån höjs lite när man stoppar ner händerna i karet och gör att det kan lättare 'svämma över' lite till skummarkoppen.

I det här fallet är det en sump på 375L med kanske 200L vatten i... så det känns som att vattennivån som skulle höjas vore marginell. Skummaren är en AC2000V.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I det här fallet är det en sump på 375L med kanske 200L vatten i... så det känns som att vattennivån som skulle höjas vore marginell. Skummaren är en AC2000V.

som jag skrev innan:

"dock beroende på vart/hur man har skummaren installerad (tex i akvarium eller sump), och vilken modell samt hur stor volym på karet, hur snabbt extra volymen rinner undan till tex sump mm.."

Vet inget om din skummare och även om det nog inte är ens 200l vatten i facket s sumpen där skummaren står:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=7382&d=1152984496

så tror jag det ej spelar roll här, du får tvätta händerna ;)

Allvarligt talat så är det viktigare än man tror med ha rena händer, verktyg mm enbart för akvariet, och man ska försöka greja så lite som möjligt i karet, men kan vara svårt att låta bli ibland.. :)

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hi hi! Tänkte faktiskt inte att man offrar nånting sånt till akvariet som man har redan använt förut i köket eller i badrum. Eller tänkte ni, att jag har gryddat mitt kar med lite Pepsodent (tandborste). Nej, sådant grundregel måsta sitta i skallen redan när man börjar. Men måste fråga er hur har ni hittat verktyg som är tillräckligt rena när ni köper dom. Många har borrat sten, klipt fraggar med tong osv. Dom är alla mer eller mindre skyddade med olja. Jag själv skurade först mina tong med diskmedel. Ja, med diskmedel! Hur annars ska man få bort oljan? Sen sköljde, sköljde, sköljde, torkade, sköljde, kokade, sköljde så länge att jag var säker att det fanns inga diskmedel rester kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...