Gå till innehåll

Gröna alger och andra nybörjarproblem...


Svedberg

Rekommenderade inlägg

Firar 1 månad som saltvattensägare nu i dagarna och då firar jag även 1 månad som Internet-slav..

Har suttit timme efter timme på Internet nu och letat info, försökt sätta mig in i orsak/verkan (och det är ju lätt.. :P ) och sökt i detta forum (som verkar behagligt fritt från besserwissrar) efter saker som har betydelse för mig just nu....

Det största problemet jag har nu är att det (dom senaste två veckorna) har börjat komma gröna alger (se bild) på stenar och även en (ökande) del på glasen. Tänkte försöka vodkametoden som verkar vara allmänt sedd att fungera, men jag skulle gärna vilja att någon kommenterade det på just mitt akvarium... Annars är det väl bara att skrubba stenarna om jag fattat det hela rätt??

Kan inte säga att jag har gräsmatta eller att det ökar explosionsartat, men jag vill kväva det i sin linda....

En angränsande fråga till det; turbosniglar, räkor o dyl, "ska" man ha det i eller är det bara om man är intresserad av dom sas... Verkar ju vara effektiva städare...

Info om min pöl:

Ca 110 liter vatten

22-25 kg LS

1.024-25 salt

kH 8-9

pH ca 8

Ca 400

Nitrat o nitrit=0 (nitrit enl. Sera-test, nitrat enl färgsticka=osäkert?)

Temp. 25 grader

Cirk. 1500l/h längs med botten, 1000l/h vid ytan

Trästensskummare (luft 300l/h) som verkar fungera som den ska...får iaf grön/brun, ganska lättflytande sörja i koppen (ett par-tre cm den månad jag haft den).

Tre clowner och en gul kirurg + sporadiska glasrosor, några gröna träd-liknande växter o div röda alger på ls...

Matar med mysis-räkor en gång/dag (och sparsamt enl. mig iaf)

Lysrör (verkar vara tämligen vanliga, är omärkta alt. bort"frätt" så watten/sorten är jag osäker på), 2st vita l=89cm samt 2st l=59cm (1st vitaktigt och ett blått).

Dom vita är påkopplade kl.11-22 och det blåa 10-23.

Ersatte ca 10l vatten vid flytten och har fyllt på ca 15l och bytt 5l efter dess. (Bytesvatten=kranvatten + AquaSafe).

Är RO-vatten mer eller mindre lag för att få saker o ting rätt? Att det är det bästa fattar jag, men det är dyrt samtidigt...

Några råd ang. algerna? Skulle uv-c vara ett alternativ?

Boktips? Daniel Knop har jag fått tips om tidigare...

Ev. andra råd tas tacksamt emot oxo... kan inte mycket, lär mig sakta men säkert...

/M

post-2910-14468913395694_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

Läs min tråd som handlar om "projekt algbaljan", https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13318 , det påminner lite om dina förutsättningar.

Är också ny i området (typ 1 1/2 månad) och körde i början med kranvatten osv. Hade rejäla problem med alger som jag fick med på köpet från förre ägaren. Jag la ner tid på att skrubba stenen rejäljt 2 gånger. På bilden du lagt fram ser det inte riktigt så illa ut som det gjorde för mig i början.

För att komma tillrätta med mitt alg-problem förutom att skrubba började jag köra med silikat-remover i en fin liten påse. I mitt fall hade jag en hel del s.k. bryopsis-alger så jag köpte en Salaris och ett gäng eld- och putsarräkor. Pyttsade också i så jag har runt 10-15 sniglar. Efter 2-3 veckor beställde jag en RO-anläggning samt att jag köpte en sjöborre.

Jag har fortfarande lite problem med alger men LÅNGT ifrån de problem jag hade innan.

För glasroserna har jag köpt en s.k. pepparmintsräka.

Skall uppdatera min tråd med lite nya bilder, det blir bättre och bättre.. köpte 5 kg ny LS-sten i helgen också.

p.s. Jag låter andra komma med eventuella pekpinnar om värden i karet samt eventuellt levande du har... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle skippa Aquasafen omedelbart. Om din skummare fungerar riktigt skulle den få fnatt varje gång du byter vatten.

Vodkametoden fungerar bra om du är van vid att ta tester och värdera resultatet men den är inget för nybörjare.

Det verkar som om din skummare lämmnar väldigt litet. Är det inte en ny träutströmmare så byt den. Kör max luft på denpumpen och justera in nivå och flöde så skummet blir litet lätt geggigt.

Turbosniglar och liknande är bra städare så det är en god idé. Sex stycken tror jag kan vara lagom att börja med. Jag vet att många här på forumet tycker att det är litet men om de inte klarar av att rensa karet går det att köpa några till om ett par veckor.

Och det viktigaste:Skynda långsamt - Panik är det som dödar flest djur för nybörjare.

Välkommen till forumet och lycka till med ditt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag vore du så skulle jag köpa ett bra nitrat-test, helst salifert eftersom det är det som de flesta här använder.

Om du inte har nitrat så :

Har akvariet inte ännu börjat omvandla NH4 (ammonium) el NO2 (nitrit) till NO3 vilket förståss inte är ett dugg bra...

Eller så har den redan börjat omvandla NO3 till kvävgas (N2) och du är i full gång med hela "kväve-cykeln"... fast det känns liiite osannolikt så här tidigt. Speciellt när du får gröna alger.

Så köp ett nitrat-test och hoppas på att du kan mäta åtminstone lite nitrat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en hel del gröna trådalger efter ca. 1 månad efter uppstart, köpte en gul kirurg och en salarias och algerna var borta på mindre än 1 vecka. Jag hade verkligen "algskräck", men algerna hör till uppstarten, tror det kommer försvinna med tiden, jag kör iof deltec fosfatfilter med rowaphos i. kanske hjälper en del också, har sett att en hel del kör med rowa i strumpa. kanske en idé?

bifogar en bild på hur mitt såg ut innan.

post-2031-1446891339687_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lysrör (verkar vara tämligen vanliga, är omärkta alt. bort"frätt" så watten/sorten är jag osäker på), 2st vita l=89cm samt 2st l=59cm (1st vitaktigt och ett blått).

Dom vita är påkopplade kl.11-22 och det blåa 10-23.

Det här kan säkert vara en bidragande orsak till dina alger. Jag misstänker att det inte är du som köpt in rören. Det kanske är vanliga taklysrör som sitter i rampen med helt fel ljusspektra. Jag skulle rekomendera dig att köpa nya lysrör som du vet är lämpade för saltvattensakvarier plus att du då vet att lysrören är fräscha. Även om dina rör lyser så betyder det inte nödvändigtvis att det kommer speciellt mycket ljus. Rören tappar ganska mycket effekt på bara ett år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar alltså att min skummare inte fungerar som den ska?

Kan du vara lite mer specifik hur nivå o flöde ska vara?

Har letat tidigare på hur dom ska trimmas in, bubblorna/skummet ska se ut men jag hittar inte på några konkreta o tydliga svar. Att skummet ska vara grönbrunt och bubblorna små vet jag men som sagt, jag har inga direkta referenser så det är lite svårt för mig att säga om det är bra....

Spelar det någon roll hur djupt skummaren sitter/var vattennivån är?

Tips på en bra skummare om jag ska köpa en ny?

//M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är inte jag en mästare på ljus, men alger gillar belysning med låga kelvin (gulare/varmare färg). Om du har fel sorts rör i nu så frodas algerna lättare än om du har ett nytt rör med högre kelvintal (blåare/kallare färg).

Försök att köpa lysrör med lite högre kelvintal, kanske runt 14000K.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...