Gå till innehåll

Vad gör min sjöhare?


Julgran

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag kompletterade precis min ordinarie städpatrull med sniglar med en sjöhare, 10 sniglar och fem räkor (modellen som äter glasrosor - pepparmintsräka eller vad den nu heter) för att få bukt med alger och glasrosor.

Är det någon som vet varför sjöharen gräver ner sig i sanden som den gör på bilden? Den ligger för tillfället och trycker i sanden i ena hörnet av karet. Vad kan det bero på? Jag trodde den skulle börja mumsa på algerna direkt efter inkoppningen.

post-1919-14468913397093_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjöharar är rätt fåniga anser jag. Något i stil med "reptilhjärna" är att ta till i det här fallet...

När vi stoppade i 3 sjöharar var det ingen som hade koll på nånting utan drog sig undan, men bara efter ett par dagar vaknade dom till liv och började beta av trådalgerna och efter det gick det otroligt fort.

Håll ut, det är inte något ovanligt beteende.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror detta är relativt vanligt med de flesta fiskar och djur. Dem har inte hunnit bli "hemmastadda" på direkten, utan det krävs oftast ett tag för att dem ska finna sig tillrätta och börja göra det som dem normalt gör.

I sötvattensakvaristiken så tog det t.ex en vecka eller mer innan mina ciklider ibland blev hemmastadda och vågade kika fram från bakom roten där dem gömde sig.

Eller då jag köpte mina första pansarmalar. Det första dem gjorde då dem kom i akvariet var att direkt fara ned och lägga sig på botten. Fick typ panik! :D

Låt tiden gå så ska den nog känna sig hemmastadd senare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...