Gå till innehåll

Hjälp


BAminoff

Rekommenderade inlägg

Jag har en stor vacker blå snäcka. Med en korallsten fick jag något som ser ut som små ormsjöstjärnor.Det ser ut som en liten sjöstjärna sitter inne i snäckan som inte alls verkar trivas med det.Ovanligt många turbosar har dött och jag har funderat på vad det beror på.

Kan ministjärnan käka turbosar 100 gånger deras egen vikt.

Kan jag rädda snäckan på nåt sätt?

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns dock korallätande sjöstjärnor som är väldigt lika de algätare som ofta förekommer i våra kar, inkl mitt. Att små sjöstjärnor skulle äta sniglar har jag inte hört tidigare.

Sedan är det ju ingen hemlighet att turbosniglar inte kan vända på sig i våra kar och att dödligheten är mycket hög. Jag rekommenderar arter som trochus istället vilka är effektiva och förökar sig lättare än turbo och de kan vända på sig. Fattar ärligt talat inte att folk skaffar turbo. Om inte annat så bränner det ju hål i plånboken... Ingen kritik riktad mot dig Birgitta.

Du har ingen krabba i karet?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg den inne i skalet vad gjorde den där fattar inte jag men nu är den ute.

Det är jag som är luddig jag tror hoppas att mina kan vända sig.Om jag har fattat rätt och det är inte så säkert (inte den där taggiga sorten vad den nu heter) .Trodde turbo var nått slags samlingsnamn den här la sig på rygg medvetet och tryckte ut sig själv ur skalet hoppades väl att sjöstjärnan skulle åka ut samtidigt. När jag vände den rätt började den om och la sig på rygg osv.

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...