Gå till innehåll

Mattes 576liters


matte54

Rekommenderade inlägg

Hej Allihopp!

gick ifrån min planerings tråd eftersom nu börjar det hända något, har precis varit å hämtat mitt kar och bänk och det blev 160x60x60 = 576liter, med en ytavrinnings kammare.

nått jag vill tillägga för detta kommer säkert bli det första av många akvarium och valde nu att inte köra sump , så snälla ja har hört tillräckligt hur mkt bättre sump är ;)

men nu blev det inte så.

eftersom allt julstojj kommer upp så kommer ja nog inte komplettera med nått mer på ett tag iaf men planen är i teknik vis är

skummare : MCE600

Circulation: Tunze 6060 lr va dom heter, 2 st me multicontroller

UV: ?

Ljus: 2x250 + rör är det tänkt.. har inte hittat nån vettig ramp ennu tips mottages gärna.

bifogar me lite suddiga bilder (skakis i armarna efter att ha bärt upp allting)

576_01.jpg

576_02.jpg

576_03.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ser riktigt läckert ut! Sköna mått på akvariet, speciellt djupet! Jag antar att du ska ha någon typ av pump i yttavriningsfacket eller hur har du tänkt?

Ett litet tips är att du målar baksidan av akvariet i någon snygg färg (blå kanske ;) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för kommentaren!

planen är att eftersom jag ska ha mce600 skummaren att ha vattennivån hyfsat hög i ytavrinnings facket och sen ha skummaren slurpa därifrån och hälla ut på sidan igen

en lite ghetto lösning att bli av med "ytfilmen" och få skummaren effektiv.. jag tror det kommer bli rätt bra!

karet ska målas! skrev ner en färgkod jag hittade nånstans på forumet

jag tror det var Watters tank nånstans jag såg det i , hans tank har varit en riktig inspirations källa för mig.

Jo UVC blir det, jag har bara inte direkt tittat ut någon modell ennu så jag är väldigt öppen för förslag på den fronten och detsamma med ljusarmatur.

Mvh Matte

Ser riktigt läckert ut! Sköna mått på akvariet, speciellt djupet! Jag antar att du ska ha någon typ av pump i yttavriningsfacket eller hur har du tänkt?

Ett litet tips är att du målar baksidan av akvariet i någon snygg färg (blå kanske ;) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser bra ut det här!

jag kör ett deltec 20w uvc, inget att klaga på än ;)

kommer du använda osmolator? annars blir det nog rätt jobbigt med ditt ytavrinningsfack, för det är ju där vattennivån sjunker. och iom att den är rätt liten så går det nog fort.

kom nu ihåg att skämma bort oss med bilder allt eftersom burken tar form! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser bra ut det här!

jag kör ett deltec 20w uvc, inget att klaga på än ;)

kommer du använda osmolator? annars blir det nog rätt jobbigt med ditt ytavrinningsfack, för det är ju där vattennivån sjunker. och iom att den är rätt liten så går det nog fort.

kom nu ihåg att skämma bort oss med bilder allt eftersom burken tar form! ;)

Osmolator då menar du bara för att tappa upp vatten eller är osmolator som fyller på automatiskt? osmos har jag iaf.. och jag ska ställa en stor blomma i höger hörnet tänkte jag å hänga skummaren där så kan man ha en liten tejpbit där vattennivån ska ligga och fylla på vart efter.. e väl den smartast lösningen tror jag utan att använda autopåfyllning

UVC blir det, vad har man för utlopp på UVC är det vanlig gummislang lr ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

automatisk påfyllning av osmosvatten är nog att föredra, speciellt om skummare är 'känslig' för vattenivån. de eftersom vattnet som dunstar bort kommer synas i överrinningsfacket där nivån sjunker, ej i akvariumet.

uv-c kan du ha vanlig akvarieslang till, behöver ej ha dyr silikon slang eftersom den ej kommer i kontakt med uv strålarna.

jag har så uv-c kommer ut vid intaget till skummaren, då kan man få effektivare skummning.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tips, du kan ju mäta volymen på överriningskammaren och sedan räkna med att det dunstar ca 3-6l per dag. Obs det varierar bla beroende på akvarie/rum temperatur mm. Men om du kör utan täckglas samt 2*250 MH + lysrör och en volym på 500l så kan det ligga runt där. Hursomhelt, bara en uppskattning så du kan fundera på hur ofta du behöver fylla på. blir det tomt, så slutar skummaren fungera samt returpumparna går sönder.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Scooby jo det kommer absolut dunsta mycket, jag har en känsla av att ja kommer få köpa en "snabbare" osmos nu...90/l per dygn i denna jag har.

nu gäller det att sitta å fundera på nått sorts upplägg med sten...

man kommer ju aldrig va nöjd ;)

men som sagt ja kommer få ta en del i taget här.. nästa steg blir Skummare och Circulation , sen uv och ljus får bli sist...

har kollat på Aqua Light 120cm långa GIGA 1200 - 2x250W + 2x54

nån som har nått att säga om den, jag vill gärna ha en komplett armatur för enkelhetens skull, men ja vet faktiskt inte vad som är bra eller inte.

Mvh Mathias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snabbare osmos lär inte behövas om den ger 90l/dygn, så mkt lär det ej dunsta ;)

kör upp osmos i stora dunkar och koppla in automatisk påfyllning, eller manuellt fyll på från dessa. Du kan 'lagra' vattnet en viss tid (helst mörkt), så du behöver ej göra nytt vatten och greja med osmos + dunkar varje dag.

sten, är bara att möblera, och prova sig fram. kan alltid se på andras, och ta ideer från det.

som du skirver, jag hade prioriterat i följande ordning: cirkulation, skummare, ljus, uv-c. under en uppstart.

vet inte ngt om den ljusrampen, säkert ngn annan som har erfarenhet av det.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mm blir nog bäst så bara köpa mkt dunkar och sånt.

lite tidigt att börja fundera på fiskar men jag undrar om nån kunde kommentera min "vill ha" lista

1. ett gäng Percula eller Occelaris (2-4st)e väl rätt standard (vet inte vilken sort ennu)

2. Salarias fasciatus ( gräsklippare (kan äta koraller??)

3. Zebrasoma flavescens ( ett självklart val!)

4. Paracanthurus hepatus

5. Acanthurus leucosternon (jag har hört den ska va svår men ja måste nog endå prova är nog den vackraste saltvattensfisken jag har sett)

6. Centropyge loriculus (väldigt vacker! (äter koraller?)

det är väl fisk önskningarna sen, säger inte ja ska skaffa alla direkt när akvariet är nytt men är väl en framtidsvision , några tankar?

Mvh Matte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du också gillar kirurger. Läste i Emils tråd nyss också. Förstod det som om du gärna vill ha flera kirurger i samma kar.

Jag har själv ett gäng och visst har de markerats några gånger mellan varandra. Doch har ingen av mina palleter markerat mot någon Zebrasomas utan bara mot varandra. Jag har nu 2 st paletter som är jämstora men inte sattes i karet samtidigt heller. Så länge de inte skadar varadra tror jag det bara stimulerar dem och att det inte ärskadligt.

Först hade jag en Z Scopas som trivdes utmärkt och jag tillförde en Z Flavecens vilket första dagen inte var några problem. Dag 2 började de kivas och Scopasen fick lite skador i fenorna. Jag ökade då matningen lite och det fungerade igen. Näste gång jag skaffade en ´Z Flavecens ökade jag matningen med en gång och dp var det inga problem.

Läs på vilka som kan vara aggresiv mot bilken och sätt dom i keret i lämplig ordning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sillen: jo det låter så , jag kommer nog fixa clowner först och alla fredliga fiskar och låta dom etablera sig sen gör en beställning från mitt akvaire butik och få hem alla mina kirurger samtidigt för att minska risken iaf.

ni som har tunze pumparna, är det värt att skaffa magnet fästena? för orginal fästena ser lite dumma ut , eftersom man har stag å grejer?

MVh Matte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte skaffa alla på en gång för att lyckas utan det är så att det kan vara värt att tänka sig in så att man inte börjar med en Sohal tillexempel och sen tror att man ska lyckas få in en Hepatatus sen. I ett kar som inte är väl inkört kan du lätt få nitrit topp om du ökar belastningen för snabbt vilket gör att det kan vara bra att bygga upp fiskstammen under en längre tid. Dessutom är åtminstonde jag så att jag ständigt vill förbättra mitt kar vilket gör att det kan finnas anledning att köpa någon nu och då.

Jag har inte själv magnetfästet men jag kan konstatera att det inte var helt lätt att få ihop orginalfästet som det var tänkt. Dock går det inte att använda magnetfästen alltid heller, exempelvis i bakkant av karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sillen: jo det låter så , jag kommer nog fixa clowner först och alla fredliga fiskar och låta dom etablera sig sen gör en beställning från mitt akvaire butik och få hem alla mina kirurger samtidigt för att minska risken iaf.

ni som har tunze pumparna, är det värt att skaffa magnet fästena? för orginal fästena ser lite dumma ut , eftersom man har stag å grejer?

MVh Matte

jag har själv lagt en beställningen på magnet fästen nyligen för dom orginal fästena är skit skulle jag vilja påstå.. iaf om man har vågräta stab stag m.m. i den gamla burken jag hade fick jag skruva fast skenan i överbygget för att få den att sitta kvar och även i min nya burk gick det inte att få fast dom, så om jag hade varit dig hade jag beställt magnet fästen innan jag ens provad orginal dreten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har själv lagt en beställningen på magnet fästen nyligen för dom orginal fästena är skit skulle jag vilja påstå.. iaf om man har vågräta stab stag m.m. i den gamla burken jag hade fick jag skruva fast skenan i överbygget för att få den att sitta kvar och även i min nya burk gick det inte att få fast dom, så om jag hade varit dig hade jag beställt magnet fästen innan jag ens provad orginal dreten.

Anders! Hade du inte mekano som barn?;) Jag hade också köpt magnetfästet om ja kan fästa pupen med magnet där jag vill då den kräver att man kommer åt utsidan av glaset också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anders! Hade du inte mekano som barn?;) Jag hade också köpt magnetfästet om ja kan fästa pupen med magnet där jag vill då den kräver att man kommer åt utsidan av glaset också.

hehe inte vad jag kommer ihåg :snurrig: men jag tycker inte placerings möjligheterna blir dom bästa heller med orginal, speciellt inte om man har ett högre kar, 60-70 och uppåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stort tack för era svar, det blir magnetfästen tillaggda på min beställning sen det låter som det är värt det.. och ja har kollat på hur fästena ser ut när jag såg dom live på Akvarielagret i bromma, satt å hoppade hela pumpen såg inte alls stabilt ut.

har sökt mycket på den fisken Salaris (gräsklippar blennid) tycker dom är rätt balla

men en del säger dom är helt toppen i rev akvarium och en del säger dom städer lite för bra och tar en del koraller också.. vissa sorter? nån som kan ge någon erfarenhet här inne?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

satsar nog på att köpa Tunze 6100x2 med multicontroller , 12000l/h x 2 borde väl räcka för min tank tycker jag.

är det nån som vet nån butik som säljer Arcadia lysramper?

har mest bara hittat Aqua Light.

har även tittat på denna Aqua Medic Aquaspacelight 3xHQI+1rör.

2x250w+1x150w blue+1rör 120cm

men den är dock väldigt dyr frågan är om det är värt det?

Mvh Matte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...