Gå till innehåll

N. decora


magni

Rekommenderade inlägg

Jag startade upp mitt kar (140x45x45) för några veckor sedan. För en vecka sedan köpte jag de första fiskarna. Två svarta ocellaris och ett par dagar senare ett par Nemateleotris decora. Allt gick jättebra till att börja med. Clownerna har mått prima hela tiden. Decororna åt båda två efter ett par timmar i karet. De var aktiva och verkade trivas. Efter ett par dagar så började den ena att klia sig och någon dag senare även den andra. Till saken hör att jag då inte fått igång mitt UV-filter pga otäta o-ringar. Det är nu igång. Den av de två decororna som först började klia sig kliade sig sakta men säkert mer och mer. Dock inte extremt. Gissningen är förstås att det var en parasit, som den antingen sedan tidigare eller att den fick det i mitt kar. Efter några dagar fick jag igång UV-filtret och kliandet verkade minska. Den som tidigare kliat sig minst slutade klia sig helt och hållet. Även den andra verkade piggare. Men sedan började den varit sämre att gömma sig i en håla och när den kom fram hade den blivit väldigt mager. Magen var helt insjunken, vilket den inte varit tidigare. Efter att ha varit så mager i drygt ett dygn så dog den. Den andra decoran har helt slutat klia sig och äter som en häst.

Min gissning är att stressen som det innebar att flytta till mitt kar som inte hade UV gjorde att parasiten fick fäste på dem och att den stressen i sin tur gjorde att en invärtes parasit tog kål på den som först började klia sig.

Den som överlevde har blivit mycket skyggare sedan den andra försvann. De två simmade hela tiden ihop och delade håla. Tror ni att det är möjligt att introducera en ny decora utan att de börjar bråka. I och med att den som är kvar gömmer sig mycket nu när den är ensam tror jag inte att den etablerat något vidare revir. Vad har ni för erfarenheter av att föra ihop dessa fiskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga problem, jag har gjort det flera gånger. Det är ingen speciellt aggressiv fisk som trivs i par. Jag har just nu ett par där den ena partnern kom efter den andra och det är inga problem. Det som kan hända är att de under en tid inte går precis bredvid varandra

EDIT: Jag läste lite slarvigt, det är N Magnifica jag i min nuvarande burk parat ihop en gammal och en ny. Men det funkar för decora också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret! Det låter bra. Vad kan man rekommendera för övrigt sällskap till denna art. Jag tycker att de verkar väldigt försiktiga av sig. Är det bra med andra fiskar som simmar omkring runt dem eller vill de hellre ha lugn och ro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har som sagt Magnifica, men det borde vara samma för decora. Jag har mina med kirurger, fröknar, anthias, chromis m.m. Så det är ett jäkla liv i burken och de verkar inte bry sig. Man får hjälpa dem med när man matar för de är inte så framfusiga. Jag matar övriga fiskar på ett ställe sen släpper jag lite där Magnificorna står.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...