Gå till innehåll

Mackroalg?


Robban

Rekommenderade inlägg

Hej, jag har fått en Alg som sprider sig som ogräs, börjar bli lite orolig faktiskt!

Någon som har erfarenhet av algen, påminner om halimedia med det är det inte. Sprider sig med ett tråd/rot system. Skubbade en sten för ett par dagar sen, nu är den redan tillbaka. Behandling, åtgärder? Vad kan kan tänkas äta den? Har prova Scopas och Naso utan framgång....

Mvh

post-916-14468913459545_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jovars, du hade kunnat få hela stenen om du velat :-)

Personligen tycker jag inte om för mkt Makroalger iaf inte i den mån de upptar plats för mina koraller. När den sprider sig som ogräs undrar man ju om de intill liggande korallerna kan ta skada?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jovars, du hade kunnat få hela stenen om du velat :-)

Personligen tycker jag inte om för mkt Makroalger iaf inte i den mån de upptar plats för mina koraller. När den sprider sig som ogräs undrar man ju om de intill liggande korallerna kan ta skada?

Mvh

Ja, av din bild att döma så kan man nästan undra om dina fiskar får plats i karet för de där algerna.. hemskt! icon10.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä men hemska om de sprider sig och om man inte vill ha dem i burken överhuvud taget. Jag tror att en rävhuvudsfisk kommer att beta ner skiten Robban, Köp dig en Lo (Siganus) vulpinus

Jörgen, om dessa alger växer i Robbans kar innebär det ju att han har nitrat- och fosfatnivåer som kan underhålla algen, oavsett vad hans tester säger. Då är det väl bättre att ha algen kvar så att den kan suga i sig nitrat/fosfat, och sedan - om han tycker att makroalger är fula - riva ut algen buntvis. Det är ju lättare än att rycka loss enstaka blad hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset Jörgen. Visst Pss, nog har jag nitrat och fosfat i karet alltid. Huvudsak är att jag inte har så mkt att testerna visar annat än ofärgat iaf. I och med att just den här specifika Maskrosen...ursäkta Makroalgen inte kan skördas som Caulerpa och dylikt med anledning av dess växtsätt och storlek, lutar jag nog åt att ändå prova en lite räv.

De kan kan väl frodas även i näringsfattiga förhållanden, eller?

Än en gång tack för tipset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft den i mitt nano och den försvann när det blev för litet näring. När jag rev ner det karet och lade stenen i systemet dök den upp igen. Sedan blev den övervuxen av Caulerpa och kvävd. Jag har inte testat den med kirurger eller kaninfisk men den är mycket svårskördad för hand så jag tror inte att alla kirurger äter den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jörgen, om dessa alger växer i Robbans kar innebär det ju att han har nitrat- och fosfatnivåer som kan underhålla algen, oavsett vad hans tester säger. Då är det väl bättre att ha algen kvar så att den kan suga i sig nitrat/fosfat, och sedan - om han tycker att makroalger är fula - riva ut algen buntvis. Det är ju lättare än att rycka loss enstaka blad hela tiden.

Jag har hållit på med saltvatten så länge så jag vet att de inte behöver höga näringsnivåer för att växa och på reven är det heller inga näringsnivåer att prata om och där kan det växa både det ena och det andra och speciellt den vackra algen jag kommenterade i din tråd tidigare idag. Robban vill inte ha algen för han vill ha stenkoraller och det har inget med att göra om den är vacker eller inte utan den är bara i vägen skulle jag tro att han tycker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svärd slog huvudet på spiken med sitt senaste inlägg. Mitt akvarisktiska intresse ligger i att hålla SpS och LpS.

Men även jag kan tycka Makroalger/mjukisar ect är vackert, men inget för mig och mitt akvarie dock.

Svärd du får söka jobb hos Polisen och pyssla med gärningsmana profiler....:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hållit på med saltvatten så länge så jag vet att de inte behöver höga näringsnivåer för att växa och på reven är det heller inga näringsnivåer att prata om och där kan det växa både det ena och det andra och speciellt den vackra algen jag kommenterade i din tråd tidigare idag. Robban vill inte ha algen för han vill ha stenkoraller och det har inget med att göra om den är vacker eller inte utan den är bara i vägen skulle jag tro att han tycker.

Japp, jag sa ju inte heller att han har höga näringsnivåer, utan tillräckligt för att inte bara hålla algen vid liv utan även låta den växa (oavsett hur låga nivåer han än mäter). Har Robban kvar algen innebär det ju att algen tar hand om även det minsta överskottet av nitrat/fosfat, och lämnar vattenkolumnen ännu näringsfattigare, vilket borgar för en mycket näringsfattigt vatten - precis det som ni både eftersträvar när ni vill ha SPS:er. Men tycker Robban att algen är så pass ful att bara det skälet överväger alla sådana fördelar, så är det ju bara att kasta stenen algen sitter på, big deal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men Patrik I read you loud and clear! Du har helt rätt gällande algen och dess absorption och hur den ytterligare får min vattenkolumn näringsfattigare. Grejen är att den inte går att skörda på samma sätt som t.ex Calerpa och andra mer lättåtkommliga Makroalger. Om det inte hade spelat någon roll, då hade jag överhuvud inte skrivit en frågeställning här utan bara hivat stenen. Nu sökte jag andra vägar, om nu du inte ändrat dig och vill lägga lite bensinpengar, så får du stenen med Maskroserna på :-)

Over and out.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...