Gå till innehåll

Koralia???


Insaltad

Rekommenderade inlägg

Trodde faktiskt man kunde få ett vettigt svar här men tyvärr får man svar utan substans..vill ju veta fakta och inte om en viss biltyp är bra eller ej..finns ju dom som älskar alfa och tvärtom.....Nån med mer vetande som har testat eller hört nåt ang ovanstående cirkulationpumpar kan ju svara ..mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Missade du smiley'n ???

Tunze har bra rykte, Hydor har det inte !

Tunze har uppenbarligen haft en del strul med deras nyasta pump "Nano Streamer" men har lovat att ersätta/byta ut eventuellt krånglande pumpar.

Hydorn har knappast hunnit säljas i någon större mängd i Sverige ännu !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vad skall man säga.... Du har givetvis rätt... Kan i bästa fall bidra med ett subjektivt utlåtande som bara representerar en individ pump under en begränsad tid men, men, men.... Tror inte att Stefan i det här läget förväntar sig så mycket mer faktiskt, pumpen har ju inte varit i handeln speciellt länge ännu och är nog inte allt för många här på forumet som kastar sig över 10 pumpar på direkten för att se om ett större urval håller måttet....

För att inte sänka tråden så håller jag mig från vidare kommentarer för tillfället men gott nytt är på dig Oveb....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vad skall man säga.... Du har givetvis rätt... Kan i bästa fall bidra med ett subjektivt utlåtande som bara representerar en individ pump under en begränsad tid men, men, men.... Tror inte att Stefan i det här läget förväntar sig så mycket mer faktiskt, pumpen har ju inte varit i handeln speciellt länge ännu och är nog inte allt för många här på forumet som kastar sig över 10 pumpar på direkten för att se om ett större urval håller måttet....

För att inte sänka tråden så håller jag mig från vidare kommentarer för tillfället men gott nytt är på dig Oveb....

Du med, jag är nog mest sur på att ingen av dem går att köpa just nu :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trodde faktiskt man kunde få ett vettigt svar här men tyvärr får man svar utan substans..vill ju veta fakta och inte om en viss biltyp är bra eller ej..finns ju dom som älskar alfa och tvärtom.....Nån med mer vetande som har testat eller hört nåt ang ovanstående cirkulationpumpar kan ju svara ..mvh stefan

Hej, jag har 4 st Koralia 4 som jag har använt i en vecka nu. Hydor använder en mjukare plast än Tunze, axel är i metall, magneten har ett hölje i mjukplast (gummiliknande) etc. Effekten på pumpen Hydor Koralia 4 är fullt jämförbar med en Tunze 6000 reglerad till ca 4000l/h. Ljudnivå = tyst. Kvalite och hållbarhet får tiden utvisa.

Min erfarenhet säger mig att i denna hobby är priset ofta, men inte alltid, en god indikation på kvalitetsnivån. Men hur många tycker att Tunzes skummare är top-of-the-line? Jämfört med hur många tycker att Tunze Stream är det? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Asch..inget agg från min sida..men finns en tid till skämt och en till allvar..och detta är allvar :) med pumpar alltså..speciellt om man lägger ut nån tusenlapp hit o dit..no hard feelings from my part OVEB..mvh stefan

Tack för asvaren..ser fram emot att få mer kött på benen och ev gå italiensk nästa gång...mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Asch..inget agg från min sida..men finns en tid till skämt och en till allvar..och detta är allvar :) med pumpar alltså..speciellt om man lägger ut nån tusenlapp hit o dit..no hard feelings from my part OVEB..mvh stefan

Tack för asvaren..ser fram emot att få mer kött på benen och ev gå italiensk nästa gång...mvh stefan

Kanon ! Inga hard feelings här heller, en missade skriven eller läst smiley visar bara att det är svårt att diskutera på forum utan att det blir fel ibland.

EDIT: Kom just på att jag faktiskt har en Hydor-moj jag gillar, deras FLO som roterar utblåset på småhuvuden är en underskattad liten manick. Även om den minskar flödet en aning så är det helt klart lättare att få fjong på vattnet över en större yta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Erik D du har alldeless rätt i det du skriver vad jag vet så är det inte många som använder Tunze´s skummare men dock är de fler som använder deras stream pumpar...

Men vad jag vet så är det en hel del som pajat

men dom är ändå helschyssta att använda sig av....

men visst Deltec´s Hlp pumpar strular dom oxå ibland iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Erik D du har alldeless rätt i det du skriver vad jag vet så är det inte många som använder Tunze´s skummare men dock är de fler som använder deras stream pumpar...

Men vad jag vet så är det en hel del som pajat

men dom är ändå helschyssta att använda sig av....

men visst Deltec´s Hlp pumpar strular dom oxå ibland iaf.

Hydor är ett ur akvarieperspektiv ganska stort företag som producerar många pumpar. Deras serie Koralia skiljer sig ur kvalitetsaspekt säkerligen inte mycket ifrån de andra pumparna de tillverkar.

Precis som Tunzes skummare inte skiljer sig så mycket ifrån Tunzes streampumpar - i alla fall inte i kvalitet.

Tunze är av god kvalitet. Min första saltvattenspump köpte jag 1982 - en Turbelle som fortfarande fungerar trots 20 års drift. Om mina Tunze streamer håller så länge återstår att se. Om mina Hydor Koralia gör det - hatten av för Hydor!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en till salu på ett danskt forum.

Hydor koralia pumpe nr 1, 1500 ltr i timen, meget kompakt og placeringsvenlig.

Pumpen er kun testet over en periode på 2 dage, den larmer for meget for min smag! Derfor erstattes den nu med en tunze nano.

Der medfølger kvittering fra CC på 249,- + fragt.

Pumpen byttes gerne til noget andet spændende, evt et fragment.

Ellers er prisen 200,- inkl fragt

Mvh Sonny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

Min nr 3 har funkat kanon i över en månad nu. Den är liten, smidig och tyst. Den är dessutom lättare att placera och vrida jämfört med mina Tunze 6060. Den är även lättare att plocka ur karet och rengöra, så här långt har jag inget att klaga på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Feedback:

Av mina 4 st Koralia 4 har en krånglat rejält. Knackar och spinner ojämnt. Har inte lyckats ut vad som är fel - troligen fabrikation. Den är numer kasserad.

Övriga 3 fungerar utmärkt. Har gjort rent dem flera gånger och är nöjd med kvalitet+funktion för det priset.

Klar köprekommendation. Särskilt om man inte vill spendera alltför mycket pengar på dyr teknik vilket är oerhört lätt i denna hobby ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...