Gå till innehåll

Självspolande skummarkopp

wrang

Rekommenderade inlägg

Har sett att det finns olika tillbehör för ens skummare för att färbättra prestandan.

Finns ett slags spolmunstycke som lägger en vattenfilm på insidan av stigröret

Schuran´s - Aquakat

aquakat.jpg

Deltec´s - Automatic self cleaning inside/outside cup heads

post-736-14468913496352_thumb.jpg

Är dessa bara för mastodont skummare eller är det nån ide för oss vanliga akvarister att onödiga saker villha syndromet

Så har ni några länkar eller mer skoj nyttigt om detta så håll debatten igång :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag frågade om schuran kunde lösa en mindre sådan när jag hade kontakt med dom men fick bara ett skratt som svar.Dessa är ju till för att förenkla driften på som du säger mastodont skummare. Men Deltec har ju en mindre variant till AP skummarna. Helt klart ett fall för byggare bob.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag fattat det hela rätt så är detta vad de kalla "wetneck", eller?

Jag ställde samma fråga här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13336&page=4

I denna tråden finns ett hemmabygge med Wetneck, dock inte så bra förklarat. Men skummaren är väldigt imponerande och om du orkar läsa alla 40 sidor så kanske det finns en förklaring någonstans.

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=966407&perpage=25&pagenumber=1

Wetneck:

This is an idea I have to give Spazz total credit for. His wetneck designs really caught my attention since I am lazy and don’t like to have to clean the skimmer neck all the time to get it to work properly so I incorporated it into my design. The neck of the skimmer is 5 ¼” OD and the outer tube used for the wetneck is 6” OD. I decided that for structural rigidity and aesthetics, I would feed the wetneck from the bottom instead of the side so I drilled two small holes on either side of the bottom end of the neck and used 2 part epoxy to place two barbed fittings into the holes. Tubing spans from these fittings to a guest style union between the wetneck assembly and the skimmer feed for easy removal of the collection cup.

One thing I was a little worried about was crud getting trapped inside the wetneck chamber since the height gap between the two is so tiny. There really isn’t anyway to get something out if it gets stuck inside. I decided the best way to address this was a removable wetneck top so I designed one that incorporated a viton O-ring seated in a groove inside of the cap so that it sealed properly when pushed down over the wetneck. I went back to my CNC guy with the drawing and once again, he came through for me big time! I used a couple of razor blades to gap the cap so there is just enough room for water to cascade over the edge of the neck and it works perfectly, regardless of whether the skimmer is level or not.

The wetneck really causes the foam to shoot up the neck and keeps the neck clean to boot. Aside from taking the top of the collection cup for a quick spray down once a week or so, I didn’t have to touch the skimmer for over a month and the thing kept skimming like a champ. Thos with high end skimmers know what I’m talking about there- Your neck gets gunked up, ya gotta clean it or skimmer productivity degrades.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med en wet neck eller Aquacat som Shuran kallar sin så skapar man en vattenhinna på insidan av stigarröret. Fördelen är att stigarröret hålls rent samt att friktionen mellan skummet och vattnet är mindre än friktionen mellan skummet och plexiglaset vilket gör att skummet stiger lättare med en wet neck än utan "The wetneck really causes the foam to shoot up the neck and keeps the neck clean to boot"

De lösningar jag sett på reefcentral har alla ett litet större rör utanför stigarröret. Detta tätas i botten och uppe vid kanten av stigarröret har man en liten spalt mot stigarröret. Vattnet fylls på i det yttre röret och kommer sedan att sipra ut på insidan av stigarröret och skapar en film av vatten. Om spalten i uppkant blir för stor så finns risk för att bara ena sidan av stigarröret blir täckt av vatten om inte stigarröret är i våg

Smart sett för att få bättre funktion samt slipper rengöra så ofta. Kombinerar man med en spolanordning så räcker det med att spola ur skummarkoppen då och då som underhåll.

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...