lennie Postat 5 januari 2007 Postat 5 januari 2007 Hej på er alla.Någon som har någon erfarenhet av Reff Evolution (Bio-degrader) här ?Fungerar det bra.Jag har ett nytt kar som jag ska starta upp. Det är gammal inkörd LS samt ca 300 liter inkört vatten.Till detta ska jag tillsätta 700 liter nytt saltvatten.. tänkte använda reff ecolution..... för att få rätt vatten.Någon som har erfarenhet av det och kan ge mig lite information om hur bra det fungerar?Tack på förhand. Citera
stigigemla Postat 5 januari 2007 Postat 5 januari 2007 Hej igen. Vi träffades på Giganten i går. Det var jag som var litet tveksam till begagnat vatten men nu fick du ju det finaste vattnet ur stenkorallkaret så där försvann den tveksamheten. Om dina stenar kommer från ett kar i drift så skulle jag bara räkna med att bakteriestammen är intakt. Om de har gått i ett kar eller tunnor utan matning är det säkert bra med ett bakteriepreparat.Lasse har startat nanokar med hjälp av bakteriepreparat men jag hittar inte tråden. Om du PM:ar honom får du säkert reda på mer. Citera
dule Postat 5 januari 2007 Postat 5 januari 2007 Lennie, jag startade mitt Nano med Lasse metoden, dock hade jag sten från mitt stora kar + 25% av vattnet kom från den också. Jag använder BioDegrader vid varje vattenbyte och har använt den vid uppstarten kompletterad med Nitrivec i 2 veckor. Såg ingen nitrit spik, och denitrifikationen verkar fungera. Citera
Draedon Postat 5 januari 2007 Postat 5 januari 2007 jag har också använt bio-degrader med bra resultat i två av mina kar samt ett tredje kar jag hjälpte till att starta upp. jag doserade dagligen under 2 veckor och sedan 1 gång i veckan och efter ~1 månad slutade jag. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.