Gå till innehåll

Retur från nitratfilter - Deltec


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Jag har köpt ett Deltec nitratfilter och jag undrar vad man kan ha för filter innan renat returvatten kommer in i akvariet?

Går det bra med ett Pvc-rör fyllt med t.ex. kalciumkarbonat eller hydrocarbonat som aquamedic kallar det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Antar att returvattnet är surt och syrefattigt så det kommer nog att funka bra och sen så får du lite extra kalk på samma gång. Se till att returvattnet går ut där det finns lite cirkulation så du inte får en ansamling av syrefattigt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Är det någon som har prövat det i artikeln - svavel samt något som avger kalk? Att både bli av med nitrit och få extra kalk samtidigt verkar ju kanon!

Med tanke på artikelns datum så borde dessutom metoden vara antingen väl beprövad eller ihjälslagen vid det här laget...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt beräkningar på kemi-forumet på RC så kommer detta ge så pass lite kalk att det är försumbart. Om du vill läsa så finns nog länken under en tråd av Mr.Corvette,typ Bygga nitratfilter el något sådant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mr.Corvette
Är det någon som har prövat det i artikeln - svavel samt något som avger kalk? Att både bli av med nitrit och få extra kalk samtidigt verkar ju kanon!

Med tanke på artikelns datum så borde dessutom metoden vara antingen väl beprövad eller ihjälslagen vid det här laget...

Tjenare Grabbar!!

Jag har kört med denna typ av nitratfilter ett tag, har bara positiva saker att säga, men, ett skumfilter innan man pumpar in vattnet i svavlet är ett måste, det sätter igen på nolltid, tro mej.

Sedan detta med att kalk skulle fällas ut av det sura/syrefattiga vattnet,,Hm, tror man på det så ok, tron kan ju försätta berg, heter det ju, men tro och teori kontra verklighet gör att mina mätningarsäger att det inteförändrat ett jota på kalkhalten, mao verkningslöst eller försumbart.

Jag kör idag ca:12l/tim genom detta filter och har inga mätbara värden av nitrat. Från uppstart tog det ca:6 veckor inan det började arbeta optimalt och det är något alldeles otroligt effektivt.

Å andra sidan kanske jag blir idiotförklarad då jag kastade skummare oxå smiley37.gif

ha de

//magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...