Gå till innehåll

Inget tryck i Schego WS3


jojjen

Rekommenderade inlägg

Jag får väldigt lite luft från min Schego och sänker man ner syrestenen bara ett par dm klarar den inte att trycka ut ngn luft alls.

Jag är inte så hemma på dessa luftpumpar men vad jag förstår finns det ett membran som kan bli dåligt och kan bytas.

Är det byte av membran som gäller eller kan man fixa till något annat?

Är det någon som vet vart man kan hitta membran till dessa pumpar i Stockholmstrakten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaren, men det verkar vara något annat.

Filtret verkar inte vara helt rent men tar jag bort det helt blir det ingen skillnad. Och kör jag tom utan syresten och leder ner luften i vattnet i en lång slang bubblar det vid ytan och vid 3dm vattendjup upphöj bubblorna helt. Inget vidare om man försöker driva en pelarskummare med den då :P

Jag skall öppna upp den och se om jag kan se om det kan vara något annat. Bla så händer det ingenting om jag vrider på ställskruven på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skall öppna upp den och se om jag kan se om det kan vara något annat.

Ta det väldigt försiktigt bara. Själv fick jag mig en kraftig stöt när jag "pillade" på min schego luftpump, flög bokstavligt talat in i väggen (väger ca 90 kg också), en rolig erfarenhet så här i efterhand men just när det hände var det inte så kul. Magnetismen gör det lite svårt, tror att det beror på det ivf, då delen jag rörde annars inte borde/skulle leda elektricitet. Lycka till och hoppas att det ordnar sig!

Mvh Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om membranet i pumpen har spruckit, eller på annat sätt läcker, så blir prestandan kraftigt försämrad. Det borde vara lätt att se om membranet är helt genom att skruva isär pumpen, men se för guds skull till att dra ut strömkabeln innan du börjar mecka, om du inte vill utmana Danne_B:s saltomortal ;). Jag vet ej om det finns utbytesmembran att köpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, glömde nämna varför jag inte drog ut kontakten. Det började med att det var en bit som var "instabil" i själva luftpumpen som jag hade fixat, självfallet med strömkabeln utdragen. Senare när den fungerade och var inkopplad så märkte jag att jag hade glömt bort en bit frigolit som jag använt för att ge support åt biten jag hade fixat till... svårt att förklara, men hur som helst så orkade jag inte dra ur sladden innan jag tog bort frigolitet. (ni som har ca 40 akvarier kanske vet hur det känns med en massa sladdar och liknande överallt, och hur mycket man måste "röja" får att komma fram = p )

Och det var då det hände... = )

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...