Gå till innehåll

Ozon ...


Hulteke

Rekommenderade inlägg

Vanligast är att man mäter redoxpotentialen med en redoxcontroller och låter den styra till och frånslag av ozonisatorn. Det är nog inte så många som kör med ozon idag, i alla fall inte i mindre "hemmakar". Verkar vara vanligare i stora offentliga akvarier. Du klarar dig utmärkt utan skulle jag vilja påstå.

Jag brukar köra lite ozon utan controller för att bryta ner ämnen som missfärgar vattnet. Då kör jag ca 10 mg/l under ett dygn genom skummaren och gör det en gång i veckan. Ärligt talat vet jag inte om det gör varken från eller till men det känns bra :)

Att damma på med ozon utan att veta varför man vill ha det och utan att ha kontroll över det ska man absolut inte göra. Det är giftigt både för invånarna i burken och för dig själv.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...

Att damma på med ozon utan att veta varför man vill ha det och utan att ha kontroll över det ska man absolut inte göra. Det är giftigt både för invånarna i burken och för dig själv.

/Robban

Jag tycker framförallt att du skall ta en funderare på ovanstående. Ozon är giftigt. Om man har full koll på vad man pysslar med så är det väl inga problem, men jag skulle inte rekommendera att experimentera sig fram som nybörjare. Personligen kommer jag inte använda ozon när jag sätter igång mitt projekt (åtminstone inte till en början). Jag skulle defenitivt inte göra det med barn i närheten.

Jäklar, jag låter som en riktig gnällkärring ;-). Tänk på att jag är mer nybörjare än du, så låt inte mitt ord väga tyngre än de "gamla rävarnas". :-)

Redoxmätare och -styrning är väl att föredra om du ändå bestämmer dig för att testa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte du kommer märka så stor skillnad på ett 300L, men jag kan ha fel (kanske om du tittar från ena kortsidan). Vilka dimensioner har du på karet? Det finns som sagt många nackdelar också och jag hade nog väntat ett tag så du blir varm i kläderna. Om du ska beställa nu så läs åtminstone på ordentligt innan så du känner till risker etc. Aktivt kol hjälper ju också att göra vattnet klarare.

Såg att du ville lära dig mer om akvariekemin i en tråd. Här hittar du lite av varje inkl ett test med ozon.

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=102605

Mitt råd är att vänta lite.

/En till gnällkärring :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...