Gå till innehåll

Egen "Levande sten"


totto

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa! Jag tänkte bara rådfråga lite om att göra egen levande sten enligt Wrangs recept.

Jag har ett kar på ca 340l + sump som jag hoppas ska komma igång inom en snar framtid:) men eftersom man har familj och hus så blir det alltid en massa andra "viktigare" saker (enligt tjejen) som pengarna går till (finns det något viktigare än mitt saltkar?:skrattar: Då tänkte jag om man kanske kunde gjort hälften utav stenen själv och resten levande utav bra kvalite och spara en bra slant, istället för att köpa begagnad sten som det kan finnas mycket dåligt i som tex alger , glasrosor ,gamla mediciner.

Jag hittade ett inlägg på ett annat forum där killen hävdade att den egna stenen tom blir bättre eftersom den blir porösare än dem flesta riktiga stenarna, den ända nackdelen är väl att det tar lång tid att få den inkörd, men det ska väl vara den viktigaste egenskapen i denna hobby , att ha tålamod;)

Jag skulle iallafall vara tacksam om någon har synpunkter på detta eller om någon har egna erfarenheter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter intresant det här, håller precis på att bygga ett ca 700l akvarium.

Och det vore ju toppen om man kunde göra lite egen sten till det givetvis bara som ett kompliment till ls.

Någon här på forumet som har gjort egen sten?

oj missade ditt inlägg Draedon. Kanske fins svar där på min fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort bakgrundsplattor på motsvarande sätt. Viktigt enligt min är att använda en lågalkalisk, kromatreducerad cement i blandningen. Snäckskalen i blandningen ger ifrån sig en hel del fosfat så man behöver köra med fosfatreducering ett tag (2-3 månader)efter man satt i ny sten. Den cement jag använder höjer pH och Ca i karet första tiden(En månad) så man bör inte sätta i mer än något kilo åt gången. Jag använder Finja vitcement.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en hel låda med hemmagjord LS i källaren om någon vill ha.

Hade den i akvariet i över två år.

Bara att komma och hämta gratis.

Hejsan jag tänkte försöka mig på ett experiment för att ta död på myten om att man måste ha levande sten så ja skulle gärna ta emot din sten mot garanti att den är helt stendöd

har skrivit ett inlägg i den här tråden om mina planer. får kanske starta en egen tråd när ja börjar.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=155138#post155138

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan jag tänkte försöka mig på ett experiment för att ta död på myten om att man måste ha levande sten så ja skulle gärna ta emot din sten mot garanti att den är helt stendöd

Jag garanterar inte ett skvatt.

Allt jag kan säga är att jag haft den i källaren i något år och att jag innan det haft den två år i mitt saltakvarium. Den är gjord på snäckkross och cement, mycket porös och spännande former.

PMa mig vid intresse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter toppen. Du får gärna något i utbyte för den med, Vad vill du ha, Rött, vitt Vin kanske kan passa?

Jag garanterar inte ett skvatt.

Allt jag kan säga är att jag haft den i källaren i något år och att jag innan det haft den två år i mitt saltakvarium. Den är gjord på snäckkross och cement, mycket porös och spännande former.

PMa mig vid intresse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack allihopa för era svar:smiley20: jag får se hur jag gör med stenen, det jag hade tänkt på var att det hade ju varit bra om man kunde bestämma formen på stenen själv och kanske gjort en revpelare i ett stycke,men man kanske kan köpa en pelare som är gjord av sån där reefkeramik eller vad det nu heter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...