Gå till innehåll

Artemiaodling utomhus, nu inne på andra året.


Julgran

Rekommenderade inlägg

Rubriken var kanske lite felaktig. Det ska snarare vara experiment, inte odling.

I september 2005 tog jag en 1,5 lit pet flaska och försökte mig på att odla artemia.

Mitt första försök gick inte som jag hade förväntat mig, jag tyckte det blev för få kläckta. Det var dessutom svårt att få upp dem ur flaskan så jag tog och skruvade på korken och la flaskan i gräset bakom garaget. Flaskan var sen "bortglömd" till jag tittade till den i somras. Det var full rulle inne i flaskan. Massor med artemia i olika storlekar som simmade runt och hade sig. Fortfarande i september förra året fanns det simmande artemia i flaskan. Trots snö och minus grader hade ägg överlevt. Salthalten i vattnet gjorde att det inte frös till is.

Jag kollade igen igår, men nu är det ingen aktivitet i flaskan.

Mitt lilla artemiaexperiment höll alltså i drygt ett år med bara lite dagsljus i en förseglad PET-flaska. Ett tag var insidan av flaskan även grönfärgad av alger.

Nu till min undran, tror ni odlingen har slagits ut helt eller kommer det kläckas nya ägg till våren? Det ser ut som det ligger lite ägg på botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...