Julgran Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 Rubriken var kanske lite felaktig. Det ska snarare vara experiment, inte odling.I september 2005 tog jag en 1,5 lit pet flaska och försökte mig på att odla artemia. Mitt första försök gick inte som jag hade förväntat mig, jag tyckte det blev för få kläckta. Det var dessutom svårt att få upp dem ur flaskan så jag tog och skruvade på korken och la flaskan i gräset bakom garaget. Flaskan var sen "bortglömd" till jag tittade till den i somras. Det var full rulle inne i flaskan. Massor med artemia i olika storlekar som simmade runt och hade sig. Fortfarande i september förra året fanns det simmande artemia i flaskan. Trots snö och minus grader hade ägg överlevt. Salthalten i vattnet gjorde att det inte frös till is.Jag kollade igen igår, men nu är det ingen aktivitet i flaskan.Mitt lilla artemiaexperiment höll alltså i drygt ett år med bara lite dagsljus i en förseglad PET-flaska. Ett tag var insidan av flaskan även grönfärgad av alger.Nu till min undran, tror ni odlingen har slagits ut helt eller kommer det kläckas nya ägg till våren? Det ser ut som det ligger lite ägg på botten. Citera
Lasse Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 För tusan Anders - du får inte göra det svåra så förbenat enkelt - det var det bästa nanot jag hört om:ler: Mvh Lasse Citera
Xenia83 Postat 12 januari 2007 Postat 12 januari 2007 Låter riktigt tufft finns de någon butik i sthlm där man kan köpa artemia ägg? Citera
Julgran Postat 12 januari 2007 Författare Postat 12 januari 2007 minsta nanot i stan...he he he Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.