Gå till innehåll

Hjälp ! oljud från returen från skummaren


gladiator

Rekommenderade inlägg

Hej !

Har sånt oljud från skummar returen, vet inte vad jag skall göra.

Från retur röret trycks det massa luft från skummaren ner i karet och det låter jätte högt, är rädd att få klagomål från grannarna.

Skummaren är en Deltec 701 och står externt,har retur röret några centimeter under ytan. provade att höja röret så en liten del var ovanför vatten nivån men det hjälpte inte. se bilderna.

Har läst någonstanns på forumet om blå filter matta som man låter vattnet rinna igenom så syret inte följer med ner till vattnet, hittar inte den tråden igen. Finns det andra lösningar, som ni kan rekomendera ?

Jätte tacksam för snabbt svar..

MVH Johan

post-1692-14468913563813_thumb.jpg

post-1692-14468913563982_thumb.jpg

post-1692-14468913564159_thumb.jpg

post-1692-1446891356436_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja , det kluckar i det transparanta röret.

Matar skummaren med 1200 L/h rekomenderas 1000 l/h, tänkte att pumpen förlorar lite flöde med tanke på att skummaren är lite högre än vatten ytan.

Om jag skall sänka flödet på pumpen som är ansluten med siliconslang hur gör jag det ?

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Provade med att strypa lite av flödet in till skummaren, bara med att klämma åt slangen.

Det blev mycket tystare men fortfarande bubblor i karet(mindre med bubblor än innan).

ska prova att sänka flödet, med förslags viss en mindre slang diameter i silicon slangen. Men vad gör jag åt bubblorna ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunnare slang i silicon slangen, då blir det mindre diameter och mindre flöde. OK !

Längden på den tunnare slangen, ska den vara lika lång som siliconslangen.

Är det inte en risk att den tunnare slangen åker in i skummaren ? Dum fråga men ...

Det är möjligt att du klarar dig med buntband eller liknande, vilket kanske är en bättre lösning om du bara ska strypa flödet en aning. Om du vill köra med en innerslang borde du kunna fästa den med tangitlim, vilket jag har gjort. Tangitlim är det enda lim jag vet som med säkerhet ska vara ofarligt för akvarievatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...