Gå till innehåll

Skummarångest


Christer T

Rekommenderade inlägg

Har använtBM 200 (köpt av Aquafair) sedan ett par månader tillbaka. Mycket bra skummare, tyst, produktiv och användar vänlig. Har haft kontakt med Joerg Blei på ATI angående utflödessidan på skummaren. Idag finns ingen möjlighet att reglera utflödet eftersom höjden är fast bestämd. Inom kort kommer samma modell med justerbar höjd för våt resp torr skummning.

På nedan sida har man testat skummare och funnit ut bla att djupet i sumpen skall vara 18 cm för optimal funktion.

http://www.abenteuer-miniriff.de/Testberichte/ATI_Bubble_Master_/ati_bubble_master_.html

H

Ng

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säkert helt rätt, men på BM 200 så är den enligt ATI inställd i grunden för våt skumning. En del på bla RC har uttryckt önskemål om att kunna skumma avsevärt torrare än vad grundinställningen är. Själv reglerar jag skumningen genom höjning resp sänkning av sump vatten nivån (15-25 cm). Detta fungerar för mig och skummet är våt men inte för vått. Jag har under alla omständigheter själv beställt modifierings kittet från ATI. Vi får väl se hur det blir!

H

Ng

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vet så finns det ingen som har dom hemma. Jag har tagit mina ifrån aquapro2000 båda gångerna och det har tagit ett par dagar max att få hem dom direkt till dörren. (Jag skickade ett paket till wrang på 5kg för ett par veckor sen och det kostade 150kr till hans postkontor. När jag köpte skummaren ifrån aquapro handlade jag även lite annat också och vikten blev 20kg.Det kostade 221kr totalt i frakt hemkört till dörren. Hur får dom ihop det?? )

Om jag säger så här: en webbutik i sverige köper produkt xxxxx och lägger på en 20-30%, samma produkt kan t.ex aquapro lägga på 50-100%

Sen måste jag passa på att säga hur mycket jag avskyr aquapro, har skickat en väldigt "simpel" fråga till dem kanske tre-fyra gånger, men får inget svar! Trots att de skulle kunna ge mig ett enkelt: ja eller nej. Vad är orsaken då kan man fråga sig... Jo, de tjänar inget på att lägga ned tio sekunder på att skriva t.ex "nej, det kan vi inte". Skulle jag betygsätta dem så blir det sämsta möjliga poäng!

Men Harald från aquaristic, honom gillar jag bara mer och mer. Han gav mig t.o.m ett "speciellt" mail adress, och när jag frågat en sak via det mailet har jag fått ett svar oftast inom någon timme, ibland inom bara några minuter!

Service är det när de tar sig tid och ställer upp för kunden, och då menar jag även om företaget ifråga inte är helt hundra på att man kommer att handla från dem. Hur som helst, där gick de miste om ca 2000 euro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
Christer,

Kan du inte avsluta tråden med att berätta vilken skummare du köpte, och varför?

/Calle

Visst kan jag det. Jag köpte en begagnad Bubble King 250 Ext. Jag köpte den pga BKs utmärkta rykte, för att den bara var använd några månader och för att jag fick den till ett, i förhållande till nypriset, mycket bra pris.

Det som verkligen fick mig att tänka efter innan jag slog till är det faktum att den är extern. Risken för missöden känns naturligtvis mycket större när skummaren står i en garderob bredvid akvariet istället för i sumpen.

bk.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...