Gå till innehåll

Mitt projekt 1m3salt


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Tja, jag har redan tre Deltec och ett par OR så det är inga problem och jag vill förenkla så mycket som möjligt med rördragning och tycker att man tappar för mycket flöde om manhar färre pumpar och fler kors och ventiler. Var inne på det i början men har ändrat uppfattning med tiden jag kört med mitt 450 liters.

Sedan är jag av uppfattningen att det är dumt att snåla på basutrustningen för att kanske spara några kronor, bättre att planera in de prylar som kan ge bättre möjlighet för livet i karet smiley17.gifMed fler pumpar kan jag ju ändra flödet på ett helt annat sätt elektriskt än med ventiler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har tittat ner i squiden från matningssidan är det som en utväxlad rotor som gör att flödet från pumpen driver runt en "skiva" som gör att flödet byter håll, men om du kör intervall kommer ju inte "skivan" att snurra hela tiden så det blir nog inte så bra TROR jag, men prova kan man ju alltid. Jag kör min med en Eheim 1060 & det funkar bra men det får nog bli en kraftigare pump framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag har köpt in saker för att det skall vara klart när själva karet blir klart smiley17.gifFörsöker för en gångs skull vara förutseende smiley17.gif

Har väl lagt ut en så där 35 000 pissetassar allt som allt men då har jag ju ett 450 och ett 250 liters oxå som jag lär mig med smiley1.gif.

Atrox: Jo, men vad jag förstått så fungerar Deltecpumpen så att den ger ett flöde i en viss period för att i nästa period ge mindre flöde och SQWD:en funkar ju så att den växlar utblåsen olika beroende på trycket in i den vilket jag uppfattar som att effekten blir att i ena perioden växlar den fort medan i nästa växlar den långsammare. Det är iaf. tanken att det skall bli så smiley17.gifmen jag kan ju ha missuppfattat funktionen på 5250:n smiley37.gif Någon som har en likadan kankanske säga exakt hur den blåser. Jag har inte kopplat in den på något sätt ännu så jag vet faktiskt inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag håller på med ett liknande kar som ditt polyesterplastkar. fast mitt blir 300liter

Liten fundering somngn kanske kan svara på, Kan man måla insidan med typ båtfärg 709 - 2komponent.

Samt skall du ha ett utlopp nederst i ytavrinningen eller ett rör upp i triangeln.

min fundering blir om inte ngn hindrar mig smiley2.gif.att införskaffa en genomföring i nylon i botten på min ytavrining.38mm slang till min 60liters sump

2005-01-06_190944_25-433.jpg

/peter

Mors!

Mitt bygge fortskrider om än i sakta mak smiley17.gif. Lägger in ett par bilder på plastningen av avrinningsutrymmet i bakkanten. Hämtade glaset härom dagen och skall börja med framkanten så att man ser att det är ett akvarium smiley17.gif.

Avrinningsutrymme_closeup.jpg

Så här blir facket uppifrån, det lilla trekantiga hålet i bakkanten kommer att rymma elkablar upp till armaturerna.

//Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har allt kikat lite avundsjukt på Norskebygget smiley17.gifmen får nog vänta med ett sådant tills man skaffat sig ett passande hus smiley4.gif

Att använda 2 komponentsfärg borde inte orsaka några problem då det härdar på kemisk väg, vet flera som iaf. har det i sina dammar med fisk i och funderade själv på det innan jagfastnadeförepoxy smiley1.gif(som oxå är en2-komponent.)

Avrinnet kommer att rinna över en kam ner till det större facketihörnet och sedan ner via två genomföringar i botten på det facket. Jag har två såna biltemamodeller 38mm som jag tänkt att använda men har inte bestämt mig om jag skall använda dom ellerom jag skall använda tvågenomföringar med möjlighet att sätta ett rör i även på ovansidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Bygget ligger lite på is tyvärr, blev otålig och köpte ett 700 liters i väntan på våren och byggdax igen smiley17.gif

Men visst finns det ett hav av pryttlar smiley4.gif, fast har det mesta nu så det är egentligen bara att plasta det sista som är kvar. Dålig planering i höstas smiley17.gifoch fick ställa in bygget i förråd pga. kyla och sådana hemska saker som snösmiley1.gifmen så fort det tinar skall Jörgen upp och pula igen smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Begreppet fotograferbart skick är välhyfsat relativt och imina kritiskaögon ärdet väldigt lite som är det, därav få bilder ännu smiley1.gifmen skall fixa det nästa gång jag åker upp till Sveriges framsida smiley1.gif.

Lyckades ju att paja min digitalkamera härom veckan men har beställt en Nikon D70 så snart skall det fotograferas för fulltigen smiley4.gif, tyvärr så hade jag inte råd att samtidigt beställa ett undervattenshus men det kommer så småningom smiley4.gif, <A>herrej*@/vlar</A> vilka priser det är på sånt smiley11.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...