Gå till innehåll

Vattenkvalitet hos affärer?


linkano

Rekommenderade inlägg

Hej alla akvarister!

Vad har ni för erfarenhet av vattenkvaliteten hos de affärer ni handlar av? Gör ni tester på vattnet i påsarna ni bär hem? Själv har jag tidigare inte testat men idag när jag köpte fisk hade jag på känn att det kanske inte var helt ok och blev nyfiken. Dock inga som helst tecken på fiskarna att de mådde dåligt, tvärtom. Men väl hemma testade jag med Saliferts tester och handlarens vatten innehöll: 0.25 mg/L NO2 Nitrit och 50-100 mg/L NO3 Nitrat och pH var ungefär 8,3. Testet var klart grönfärgat i alla fall. Som ni vet är det väldigt svårt att läsa av dessa tester men nitrit var svagt rosafärgat och nitrat klart rött. Som sagt, vad har ni för erfarenheter?

/Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag förstår att det måste inverka också eftersom man ser att fisken ofta bajar i påsen, men jag fick ovanligt mycket vatten, säkert 2 liter, i en ovanligt stor påse med en väldigt liten fisk i. Jag var bara nyfiken på vad alla andra hade för erfarenheter. För som jag skrev så var det i alla fall inget fel på fisken!

/Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mätt upp nitrat på flera 100 i det vatten jag fått med hem, och det är väl inte perfekt. Men å andra sidan så var det vatten för fisk och de tål betydligt mer.

Nitrit har jag inte checkat, men det skulle ju vara mycket anmärkningsvärt om det finns hos handlaren, det är ett dåligt omen. Men antagligen är det som Stig i Gemla skriver, det har kommit till under transporten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det finns nitrit i vattnet stämmer i de flesta fall inte nitrat värdet ni har mätt upp. Svärd är inne på rätt spår. Det är ganska meningslöst att mäta vattnet pga att det huserat en ammonium utandande, kissande, bajsande stressad fisk under en längre tid.

Be affärsinnehavaren mäta medans ni är där. Vattnet är ju en stor faktor i hur fisken mår och som kund har man rätt att få veta. Jag skulle ju inte köpa fisk i affärer med mer än 100ppm NO3 i vattnet; skulle pruta om det är över 50 :). Även om det inte är akut giftigt är det en stor stressfaktor att ha så dåligt vatten. De höga NO3 värden innebär oftast att alla näringsämnen är förhöjda vilket ger mer bakterier osv så det finns mer att tänka på än bara själva siffran.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat endel vattenvärden från olika handlere och den stora skillnaden är salthalten tycker jag, hos dom säljare jag har kollat så kör alla utom en med välldigt låg salthalt.

Några speciella värden på nitrit, nitrat, fosfat har jag inte uppmätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...