Gå till innehåll

Mycket inressant tråd på Barr report


morphriz

Rekommenderade inlägg

Ok,

det som är någorlunda nytt är att forskarna visat mha dna och rna tester att andra bakterier än Nitrosomonas och Nitrobacter utgör basen i nitrifikation. Inget nytt i sig med de har gjort fler och mer detaljerade tester.

Det intresanta är att några av bakterierna som de pekar ut som "ansvariga" för nitrifikation trivs både i söt och saltvatten. Vilket skulle då direkt motsäga den tidigare åsikten från forskarhåll. Nämligen att det är två helt olika bakterier.

Resultatet skulle vara att ett filter inkört i sötvatten fungerar i saltvatten. Detta har jag sett påstås några gånger men inte tidigare sett indikationer på att det skulle vara sant. Barr seedar ju en del av sina macrokar med filtermulm från sötvatten och är ivrig på tråden att detta påskyndar nitrifikationen.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok,

det som är någorlunda nytt är att forskarna visat mha dna och rna tester att andra bakterier än Nitrosomonas och Nitrobacter utgör basen i nitrifikation. Inget nytt i sig med de har gjort fler och mer detaljerade tester.

Det intresanta är att några av bakterierna som de pekar ut som "ansvariga" för nitrifikation trivs både i söt och saltvatten. Vilket skulle då direkt motsäga den tidigare åsikten från forskarhåll. Nämligen att det är två helt olika bakterier.

Resultatet skulle vara att ett filter inkört i sötvatten fungerar i saltvatten. Detta har jag sett påstås några gånger men inte tidigare sett indikationer på att det skulle vara sant. Barr seedar ju en del av sina macrokar med filtermulm från sötvatten och är ivrig på tråden att detta påskyndar nitrifikationen.

mvh Mattias

Ok tack Mattias.

Vad jag förstått så är den dominerande nitrifierande bakteriestammen bl.a. beroende på nivån av nitriter i vattnet där N. europaea och Nitrobacter sp. kan konkkurera ut Nitropspira och Nitrospira spp. då nivån av ammoniak/nitrit är hög i kombination med en hög syrehalt. Det finns mycket kvar att forska på inom detta område men det stämmer nog att arterna inte skiljer sig nämnvärt åt mellan söt och saltvatten.

Även om jag inte vet så mycket av herr Barrs experiment med filtermaterial från sötvatten så verkar det bl.a. ha förekommit levande sten i detta försök vilket knappast skapar ett bra utgångsläge för att kunna dra några slutsatser om detta. Han borde ha gjort jämförande studier i t.ex. fish only kar utan levande sten eller sand.

Generellt så tycker jag att nitrifieringen oftast är mycket effektiv inom saltvatten där enbart sand eller levande sten effektivt kan bryta ner ammoniak/nitriter till nitrater utan extra tillsatta bakteriekulturer. I kar med enbart fisk skulle jag dock kunna se en verklig fördel med tillsatta bakteriekulturer. Detta skulle kanske kunna ske via filtermaterial från sötvatten men då tror jag att nivåerna av nitrit/ammoniak ska vara jämförbara eftersom annars riskerar andra kulturer ändå att ta över. Detta tror jag sällan är fallet med ett väl inkört kar kontra ett nystartat (dvs samma nivåer) men jag håller med dig om att det är intressant och det skulle behöva genomföras mer noggranna tester för att kunna bekräfta eller dementera detta.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...