Gå till innehåll

Sump i akvarium


jimmy

Rekommenderade inlägg

Ursäkta avbrottet det jag har gjort är helt enkelt att jag har tagit en glasskiva som är längsgående och då går hela vägen upp till akvariekanten och sen skurit bort 2,5 cm där ytavrinningen är.

Sen har jag gjort en glas skiva som är ytterligare 2,5cm lägre och satt till nästa fack.

Inga större svårigheter det gäller bara att mäta så att man får plats med skummare och den utrustning som man vill ha.

Man vill ju inte gör asumpen för stor eftersom den tar upp akvarie yta.

Frågor på detta !!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det stämmer jag har ingen kam i överinningen och det har kommit in en å annan fisk men det går rätt bra att få upp dom .

Problemet är att jag har lite för små marginaler om jag sätter en kam så kommer det att mota vattnet och nivån i karet kommer att höjas lite gran och det ligger lite på gränsen som det är nu.

Så om jag skulle göra om det skulle jag göra ytavrinningen 3cm djup.

karet är 120*70*50 l*d*h sumpen är sen 20 cm ut från bakkant och ca 50cm lång.

Jag gjorde den precis efter skummaren så att den får plats.

Jag hade nog inte gjort en invändig sump om jag inte haft så brett akvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då fattar jag måtten. Det såg inte ut som om det var hela 20 cm djupt (måste ha varit vinkeln på fotot).

Det måste vara härligt att ha 70 cm djup på den delen av karet som inte har sump bakom sig!

Jag har också lite halvproblem med min överrinningskam, som hamnade lite för högt upp. Vattenytan går för högt upp och slår i överslaget varje gång något skit fastnar i kammen. Jag har funderat på om man kan kapa ned glaset i efterhand med en dremel eller så, men jag har aldrigt kommit till skott. Har du haft några funderingar på justeringa i efterhand, eller har du slagit dig till ro med så som det är nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ni tar bort kammen helt och hållet oach använder er av ett sådant plastnät man placerar i hålet till stuprör för att löv och liknande inte ska komma ner, så löser det nog era problem. Dessa brukar vara relativt grovmaskoga, men tillräckligt fina för att inte fiskar och sniglar ska komma ner.

Kolla på http://www.dursostandpipes.com/ och på modifikationer, Megaflow overflow, så hittar ni nog rätt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...