Gå till innehåll

nytt akvarium | vilket ljus blir bäst


pepe

Rekommenderade inlägg

1x150W eller 1x250W bör vara 60cm. Har själv en Aquastarlight Future som ser likadan ut som ligger och skräpar och den är 60cm.

1x150/250 = 60cm

2x150/250 = 120cm

3x150/250 = 180cm

Aquastarlight Future - är den endast en 250W MH eller har den även T5??

Skall du ha en liten slimmad armatur så kolla efter en Giesemann nova 2

otroligt snygg och liten

Ser jättefin ut den. Men samma där - det är endast MH belysning eller hur??

Skulle helst vilja ha en armatur med kombinerad T5 och MH. Kanske dom bästa då blir OceanLight 150+ eller ännu bättre Sunlight NG om jag får tag på den någonstans...

Är det någon web-butik i Tysklan t ex som har billigare än det är här i Sverige?? Någon som kan rekommendera en butik??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aquastarlight Future - är den endast en 250W MH eller har den även T5??

Den har bara MH, inge T5.

1920L-akvariet jag driftar kör med Aquasunlight NG, 2x250W + 4x54W T5 och dom är fina men avskyvärt dyra. Tur man inte betalade den notan själv...

Om det är AquaMedic armaturer du är sugen på så finns det några alternativ om du vill ha både MH + T5:

Ocean Light 150+ (dock "bara" 150W)

Aquasunlight NG (dyra, men bäst i serien)

Gemensamt för i princip alla AquaMedics armaturer är att dom oftast är ohejdligt dyra. Bara min 1x250W kostar nypris 3.800:- vilket är långt mycket mer än vad jag skulle betalat för en armatur. Dessa finns lätt att tillgå på beg-marknaden för c:a 1.500:-, vilket är där jag skulle råda dig att titta.

Giesemann har en otroligt vackra armaturer, vilket inte inkluderar Nova i min smak:

Infiniti, System 230, System 400. Dom har en serie "Nova II" som är otroligt kompakt, endast 30cm lång. Vill man få lite pulver i prylarna kan man ha två såna i bredd, tänk 2x250W på endast 60cm! :)

Gemensamt även för Giesemann är priset... *rys*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satsa på en lampa med ett bredare och mer fullfjädrat spektrum så slipper du ifrån komplettering med T5. Vill du ha bara lite cozy kvällsbelysning efter MH-tiden räcker det med ett single-rör Arcadia för att lysa in i karet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där var väl dom där armaturerna som diskuterats i en annan tråd, där någon svensk importör försöker få in dom på svenskt territorium.

Vi får se om dom är något att hända över karet, eller om man ska ta till citatet "uppfunnit mörkret".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där var väl dom där armaturerna som diskuterats i en annan tråd, där någon svensk importör försöker få in dom på svenskt territorium.

Vi får se om dom är något att hända över karet, eller om man ska ta till citatet "uppfunnit mörkret".

Japp det ser ut att vara samma, de ligger på ungefär samma pris också. Mycket ur sortimentet ser överhuvudtaget snarlikt ut också.

tyskland

halide_95_mit_blenden_copy.jpg

sverige

AQ-9715.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...